مصالح ساختمانی رنگی

مصالح ساختمانی رنگی شامل سیمان رنگی و گچ رنگی است. سیمان رنگی، به نوعی سیمان سفید می گویند که با اضافه نمودن رنگدانه ها به آن، به رنگ های مختلفی در می آید. همچنین از این مصالح ساختمانی برای پوشش نمای ساختمان ها نیز استفاده می شود. این رنگ ها مناسب زیباتر کردن خیابان ها و تزئین آنها می باشند. جنس این سیمان ها مانند سیمان های معمولی بوده و نرم هستند. درست است که آنها با افزوده شدن رنگ نرم تر می شوند، اما تاثیر شیمیایی بسزایی نمی گذارد و حتی مقاومت آن را کاهش نمی دهد.

گچ رنگی نیز مانند سیمان رنگی به عنوان پوشش نهایی برای سطوح استفاده می شود. از آنها می توان برای تزئین کردن دیوارهای یک استخر نیز استفاده نمود. ویژگی هایش شامل انعطاف پذیری و با دوام بودن آن است. این گچ کاربردهای گوناگونی دارند. در ادامه با این مصالح ساختمانی رنگی بیشتر آشنا می شوید.

مصالح ساختمانی رنگی

آشنایی با مصالح ساختمانی رنگی

مصالح ساختمانی رنگی که شامل گچ رنگی و سیمان رنگی بوده، در ابتدا ماده خامی هستند که با اضافه شدن رنگ می توانند برای پوشش نهایی ساختمان ها استفاده شوند. گچ رنگی خصوصیاتی دارد که شامل چسبندگی، پوسته پوسته و چروک شدن و رنگ پذیری است. از این مصالح ساختمانی رنگی به عنوان لایه نهایی در ساختمان و استخرها بکار می رود.

اگر گچ رنگی به درستی ساخته شود، می تواند یک سایه طبیعی نیز درست کند. از مزیت های دیگر آنها نیاز نداشتن به رنگ آمیزی دیوارها بعد از اتمام کار است. تنوع رنگ ها بیشمار است.  رنگ های اصلی شامل آبی، قهوه ای، سبز، زرد، نارنجی، مشکی و قرمز است. آنها 56 رنگ فرعی را با ترکیب یکدیگر به وجود می آورند. البته که شما می توانید با کمک بعضی از شرکت ها، رنگ خاص و مد نظر خود را تولید کنید.

مزیت های سیمان رنگی

سیمان های رنگی ویژگی های زیادی دارند. قیمت این سیمان ها به صرفه بوده و برای نماکاری ساختمان بکار می رود. مقاومت مکانیکی آنها بر عکس ظاهرشان بسیار مقاوم است و می تواند یک سطح یکدستی را تولید کند. شما هر رنگی که دوست داشته باشید را می توانید به سیمان معمولی و سفید رنگ خود اضافه کنید. تنوع رنگی در آنها بسیار بالا است. همچنین مدت زمان انجام چنین پروژه هایی سریع است و از مهم ترین مزیت های آن به شمار می رود.

شاید فکر کنید چنین سیمان هایی مقاومت کمی دارند و نمی توانند در برابر نور خورشید مقاومت کنند. اما خوشبختانه آنها در برابر نور مستقیم خورشید مقاوم بوده و پوسته پوسته یا ترک نمی خورند. چسبندگی بالا از دیگر ویژگی های سیمان های رنگی است. در نتیجه می توان با مخلوط کردن آنها با موادی چون بتن، مقاومت آنها را چندین برابر کرد. این نوع از سیمان ها، بدون درز هستند و یکپارچگی خاصی دارند. از دلایلی که از این نوع سیمان رنگی برای نمای خارجی ساختمان استفاده می کنند این است که، وزن بسیار کمی داشته و بار اضافی بر روی ساختمان ایجاد نمی کند.

مصالح ساختمانی رنگی

خصوصیات سیمان رنگی 

به نظر شما چرا از سیمان های رنگی به جز موارد زیبایی استفاده می کنند؟ یکی از خاصیت هایی که این نوع سیمان دارد مربوط به ضد آب و ضد غبار بودن آن است. شما می توانید از این سیمان برای ویلاهای شمال کشور نیز استفاده نمایید؛ بدون آن که از رطوبت و تغییر دمای آن بترسید. این نوع از سیمان ها، با محیط زیست سازگار بوده و هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند. شما می توانید از 1 الی 4 میلی متر ضخامت را در نما بکار ببرید. سپس بعد از دو سال قابلیت بهره برداری را نیز داشته باشید.

موارد کاربرد سیمان رنگی

شما می توانید از مصالح ساختمانی رنگی چون سیمان ها در کفپوش پیاده رو و پارک ها استفاده نمایید. به دلیل رنگ های زیبا و متنوعی که دارند، در نمای ساختمان ها نیز بکار می روند. اگر خانه یا ساختمان شما دارای محوطه باشد و بخواهید دیوارهای رنگی داشته باشید، سیمان های رنگی گزینه بهتری هستند. ممکن است هنگامی که در خیابان ها راه رفته اید، با نقاشی های جذاب و زیبایی رو به رو شده باشید؛ جالب است بدانید که آنها نیز توسط این مصالح ساختمانی ساخته شده اند.

از دیگر کاربردهای سیمان می توان به کفپوش داخلی و خارجی ساختمان اشاره کرد. همچنین مصالح مناسبی هستند تا با ملات و بتن ها ترکیب شوند. در مهد کودک ها برای این که فضای شادی را برای کودکان ایجاد کنند، از نماهای رنگارنگ استفاده می کنند که همه آنها توسط سیمان رنگی ساخته شده است. همچنین برای مکان های تفریحی دیگری چون پارک و شهربازی برای جذاب تر کردن فضا، این مصالح ساختمانی بسیار کاربرد دارد.

یکی از انواع کاربرد سولفات مس رنگ دهی به مصالح ساختمانی است . سولفات مس به دلیل ماهیت آبی رنگ خود رنگ زیبایی در مصالح ایجاد می کند و یکی اصلی ترین دلایل فروش سولفات مس این امر است.

مصالح ساختمانی رنگی

آشنایی با گچ رنگی 

گچ رنگی از دیگر مصالح ساختمانی است.  از گچ های رنگی برای پوشش نهایی دیوار و نما استفاده می شود. ویژگی های مشابه آن با گچ ساده باعث شده که ویژگی های یکسانی از جمله چسبندگی، رنگ پذیری و ترک و پوسته پوسته نشدن را داشته باشد. این رنگ ها بر خلاف آستر نیاز به آماده سازی های قبلی ندارند. کاربرد آن معمولاً بر روی سطوح، داخل و خارج خانه است.

جالب است بدانید که، مبلمان، فلز، چوب ها، شیشه ها، بتن و حتی پارچه ها را می توان به کمک گچ رنگی، رنگ آمیزی کرد. زیبایی این مصالح ساختمانی در سادگی آن است. همچنین شما هنگام رنگ کردن نیازی ندارید که قانون یا قاعده خاصی را اجرا کنید. چون فقط به خلاقیت شما بستگی دارد. از دیگر خوبی های آن نیاز نداشتن به آستر است.

اگر سطحی روغنی بود نیز می توانید ابتدا آن را با آب پاک کنید. تفاوت آن با سیمان رنگی در ضخامت است. چون گچ رنگی ضخیم تر می باشد. در نتیجه برای پوشش از آن استفاده می کنند. انعطاف پذیری در نحوه رنگ کردن، آن را به بهترین وسیله برای این کار تبدیل کرده است. چون می توانید در هر جهتی که می خواهید آن را به کار ببرید.

مصالح ساختمانی رنگی

  انواع گچ رنگی

گچ های رنگی در مصالح ساختمانی بر اساس تن رنگ تقسیم بندی می شوند که شامل گچ های زمینی، استخری و آفتابی است. رنگ های بژ و قهوه ای در دسته گچ های زمینی هستند. در حالی که طیف رنگی زرد، قرمز و نارنجی مربوط به دسته گچ آفتابی می باشد. رنگ های سرد مانند آبی و سبز در دسته گچ های استخری قرار می گیرند. انتخاب این رنگ ها سلیقه ای بوده و بسته به کاربرد آن گچ تعیین می شوند.

نحوه ساختن گچ رنگی

قرن ها است که اضافه نمودن رنگ به گچ سفید کاربردهای مختلفی دارد. این روزها نیز استفاده از رنگ های متنوع برای زیباتر شدن فضای ساختمان رایج است. این رنگ ها به گونه ای هستند که جلوه ای مدرن به خانه ها می دهد. متداول ترین رنگ هایی که در گچ رنگی استفاده می شود، شامل آبی، خاکستری، سبز و قهوه ای است. این دسته از رنگ ها بسیار محبوب هستند.

برای خرید انواع گچ های رنگی باید به بازار مراجعه کنید. در حال حاضر از این مصالح ساختمانی رنگی برای پوشش استخرها، پوشش نهایی بنای ساختمانی یا گچ بری های معاصر استفاده می شود. رنگدانه ها خود به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم بندی می شوند. در نتیجه بعضی از رنگدانه های غیر آلی می توانند از اکسیدهای آهن ساخته شود و بر روی دیوار و سطوح به کار روند.

استفاده از گچ رنگی 

همان طور که گفته شد گچ های رنگی برای موارد بسیاری کاربرد دارند. از کاربردهای آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • پوشش نهایی دیوارهای داخلی و خارجی
  • دیوارهای گچی مدرن
  • گچ کاری های مدرن
  • پوشش دیوارهای استخرها

استفاده از گچ های رنگی برای استخرها

با گچ های رنگی علاوه بر انتخاب رنگ های متنوع، می توانید طرح های مختلفی مانند لکه های رنگی، موج ها، رگه ها و هر طرحی که علاقه دارید را ایجاد کنید. برای این که سایه درست کنید کافی است که، مقدار و ترکیب های گچ رنگی را تغییر دهید.

 

مزایای استفاده از گچ رنگی برای استخرها

برای رنگ کردن سطح نیازی به آماده سازی ندارد. همچنین برای زیبایی بیشتر یک سطوح با بافت طبیعی آب، روی سنگ ها و دیواره ها ایجاد می کنند. تمامی رنگ ها با یکدیگر هماهنگ هستند و می توانند با سایر نما تناسب پیدا کنند.

مصالح ساختمانی رنگی

 

مشکلات و معایب استفاده از مصالح ساختمانی رنگی در استخر

درست است که استفاده از گچ های رنگی برای زیباتر شدن دیوار و سطوح استخر ضروری است؛ اما ممکن است با گذشت زمان آنها محو شده و حتی باعث تغییر رنگ آب استخر شوند. علت این امر به خاطر انحلال رفتن گچ بوده که با کلر آب واکنش نشان می دهد. دیدن رنگ سفید یا کلسیم اضافی در آنها از دیگر مشکلاتی است که می تواند برای گچ های رنگی یک استخر به وجود بیاید. البته که این اتفاق کاملاً طبیعی است. اما استخرهایی که رنگی تر هستند، به وضوح این اتفاق دیده می شود.

سوالات متداول

  • مصالح ساختمانی رنگی چطور ساخته می شوند؟
    معمولا مصالح ساختمانی رنگی با استفاده از مواد شیمیایی تشکیل می شوند به طور مثال سیمان های آبی رنگ با ترکیب سیمان با سولفات مس صنعتی تشکیل می شود.
  • بیشترین استفاده از مصالح رنگی در چه بخش هایی است؟
    معمولا بیشترین استفاده از مصالح رنگی در استخر ها است که سیمان و کاشی های آبی رنگ برای شفاف تر شدن رنگ آب استخر استفاده می شود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *