کاربرد سولفات مس در پزشکی سنتی

کاربرد سولفات مس در پزشکی سنتی به خواص شیمیایی این ماده بر می گردد. نام دیگر سولفات مس کات کبود می باشد که از ترکیبات شیمیایی اکسیژن، گوگرد و مس تشکیل شده است. اگر این ماده را با آب ترکیب کنیم رنگ آبی خواهد داشت اما زمانی که خشک باشد یک پودر سبز کم رنگ و یا سفید رنگ می باشد. با توجه به ویژگی های مختلف سولفات مس از آن در صنایع مختلفی استفاده می کنند. مهم‌ ترین ویژگی آن ضد قارچ و ضد میکروب بودن آن است.

در فهرست مواد شیمیایی جهانی همچنان اسم سولفات مس به عنوان یکی از دارو های پادزهر یاد می گردد. جالب است بدانید که سولفات مس یک نمک می باشد. همچنین این ماده را به عنوان زاج آبی نیز می شناسند. استفاده از سولفات مس در پزشکی در زمان بقراط برمی گردد در آن زمان از این ماده برای درمان کردن زخم هایی که مرتبط به رگ های واریسی می ‌باشد استفاده می ‌شد. همچنین در همین زمان یونانیان برای جلوگیری کردن از عفونت زخم های تازه از پودر خشکی که از سولفات مس و اکسید مس تشکیل شده بود استفاده می کردند.

کاربرد سولفات مس در پزشکی سنتی

سولفات مس در طب سنتی

 

طب سنتی امروزه توانسته جایگاه ویژه ای را در بین افراد پیدا کند چرا که معمولاً پزشکان طب سنتی با توجه به روش درمانی که در پیش می گیرند بسیار کمتر از داروهای شیمیایی استفاده می کنند و هدف آن ‌ها بیشتر استفاده از داروهای گیاهی می باشد. به علاوه کات کبود و یا سولفات مس در طب سنتی بسیار حائز اهمیت است. از این ماده برای درمان برخی از زخم ‌ها، از بین بردن بوی عرق، یک روش درمانی برای بواسیر و برطرف کننده خارش های شدید پوستی استفاده می نمایند.

شستشوی زخم ها

 

عفونت زخم در افراد می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند درد، انقباض، تغییر در بهبودی، بستری طولانی مدت در بیمارستان و اختلال در توانایی افراد گردد. از آنجایی که سولفات مس دارای خواص ضد میکروبی بسیار قوی می باشد و توانایی کشتن باکتری های مختلف را دارد به عنوان یکی از ترکیبات بسیار مهم در صنعت پزشکی می باشد. همچنین پزشکان به تازگی دریافتند که این ماده باعث تشکیل شدن رگ های خونی جدید در قسمتی که زخم شده است می گردد که این نکته باعث بهبود هرچه سریع تر زخم خواهد شد.

رفع کننده خارش های شدید پوستی

همه ما می دانیم که ساختار مهم و حیاتی بدن هر انسانی پوست می باشد که عمل محافظت کردن از اعضای داخلی بدن را انجام می دهد. این ساختار حیاتی از سلول های بسیار زیادی تشکیل شده است که از سلامتی انسان در برابر ورود انواع باکتری، ویروس و تهدیدات دیگر جلوگیری می ‌کند. زمانی که بدن ما در معرض هر یک از این خطرات قرار بگیرد پوست شروع به واکنش نشان دادن می کند. التهاب و خارش یکی از همین نشانه ها می باشد. برای از بین بردن التهاب و خارش بارها در طب سنتی اشاره شده است که می ‌توانید از سولفات مس استفاده کنید.

دشمن بوی تند عرق

بوی بدن ترکیبی از باکتری ها و عرق روی پوست شما می باشد که می‌تواند به دلیل تغییرات هورمون، غذایی که مصرف می کنید، عفونت ها، دارو ها و شرایط زمین های دیگر مثل دیابت دچار بوی تند و بد باشد. برای از بین بردن این بوی بد داروهای ضد تعریق قوی می تواند به شما کمک کند. برخی از پزشکان تزریق کوچک مانند بوتاکس را در زیر بغل توصیه می کنند.

چرا که این روش درمانی به طور موقت تعریق غدد افراد را مسدود نماید. در برخی از شرایط پزشکان جراحی را توصیه می کنند به این شکل با برداشتن غدد عرق و زیر بغل و یا جلوگیری کردن از رسیدن سیگنال‌های عصبی و غدد باعث می شوند تا این غدد تعریق نکند. اما در مقابل در طب سنتی توصیه شده است که با استفاده از کات کبود از بوی تند بدن راحت شوید. پزشکان طب سنتی این روش را مفیدترین روش برای از بین بردن بوی عرق می دانند.

درمان گیاهی بواسیر

بواسیر یا هموروئید بیماری می باشد که با علائمی مانند درد، خارش، خونریزی، بیرون زدگی گسترش پیدا می کند. علل اصلی ایجاد این بیماری مربوط به افزایش یافتن فشار داخلی اندام شکم، مدفوع سخت و یا سفت و زور زدن بیش از حد می باشد. کاربرد سولفات مس در پزشکی حتی در این زمینه نیز اعجاب انگیز است.

در گذشته برای درمان بیماری سولفات مس را در ابتدا به داخل پیاز می ریختند و سپس با مقداری گل پیاز را می‌پوشاندند. بعد از اینکه گل خشک شد برای آن که خوب حرارت ببیند و گرم‌ شود آن را در داخل تنور و یا آتش می گذاشتند. در نهایت پیاز را می کوبیدند و از ترکیبی که به وجود می آمد یک قرص تولید می کردند. سپس فرد بیماری قرص را به صورت روزانه مصرف می‌کرد تا بواسیر آن خوب شود.

سولفات مس انواع مختلفی دارد که که برای استفاده های مختلف مصرف می شوند و می تواند برای اطلاع از آن ها به صفحه قیمت سولفات مس مراجعه کنید.

 

سولفات مس در پزشکی مدرن

 

تنها کاربرد سولفات مس در پزشکی سنتی نیست بلکه از کات کبود در پزشکی مدرن نیز بسیار استفاده می گردد. زمانی که شما به آزمایشگاه می ‌روید و آزمایش خون می دهید برای تشخیص دادن کم خونی در بدن شما مقدار و وزن مشخصی از سولفات مس را در درون شیشه های آزمایشی می ‌ریزند تا بتوانند کم خونی را تشخیص دهند.

از طرف دیگر پزشکان توصیه می کنند برای اینکه ویتامین A را در بدن خود زیاد کنید باید از مقدار مشخصی از کات کبود استفاده کنید. در مزایای سولفات مس گفته شده است که یک ضد قارچ می ‌باشد که به همین علت در صنایع کشاورزی بسیار پر کاربرد می باشد. اما این ویژگی آن می‌تواند عفونت های قارچی که در بدن انسان به وجود می آید را نیز درمان کند و موجب ضدعفونی کردن در بدن انسان گردد.

کاربرد سولفات مس در پزشکی سنتی

مضرات و مسمومیت با سولفات مس

 

تا الان متوجه شده اید سولفات مس یک ترکیبی است که کارایی بسیار بالایی دارد. از ترکیب خوراکی این ماده به صورت پودر برای گیاهان و یا یک ماده خوراکی برای دام و طیور بهره می برند. مقدار مس موجود در این ترکیبات استاندارد بوده و دستگاه گوارش بدن می تواند آن را جذب کند. اما اگر میزان استفاده از این ماده استاندارد نباشد عوارض مخربی را برای اندام های بسیار مهم بدن انسان مانند کبد می تواند داشته باشد.

مس به راحتی از غشای نازک سلولی کبد عبور می کند و به راحتی موجب مسمومیت این اندام بسیار مهم در بدن انسان می گردد. فردی که با سولفات مس مسموم گردد دچار عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، تهوع، خونریزی های گوارشی، توهم، اسهال، نارسایی کبد و کلیه خواهد شد. اگر میزان مسمومیت با این ترکیب بسیار بالا باشد  حتی ممکن است منجر به مرگ فرد نیز گردد.

توجه داشته باشید که بیان این موارد به منزله تایید آنها نیست و صرفا بیان کردن تاریخچه مصرف سولفات مس صنعتی است.

 

سوالات متداول

  • سولفات مس در پزشکی سنتی کاربرد دارد؟

    در پزشکی سنتی سولفات مس همانند بسیار دیگری از مواد شیمیایی برای درمان استفاده می شده است که با پیشرفت تکنولوژی در گذر زمان استفاده از این ماده کمتر شده است.

  • سولفات مس در پزشکی سنتی هنوز هم کاربرد دارد؟

    در طول زمان با آشنایی بیشتر با این ماده و مشخص شدن آسیب های این ماده با استفاده نادرست و مقدار نامناسب استفاده از این ماده به مرور کمتر شده تا کم کم دیگر اسنفاده ای از این ماده در پزشکی سنتی نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *