کار با سولفات مس

سولفات مس، یک ترکیب معدنی است که گوگرد را با مس ترکیب می کند. می تواند باکتری ها، جلبک ها و قارچ ها را از بین ببرد. سمیت سولفات مس به میزان مس بستگی دارد. مس یک ماده معدنی ضروری است که می توان آن را در محیط، غذاها و آب یافت. کار با سولفات مس از سال 1956 برای استفاده در محصولات آفت کش ثبت شده است.

محصولات حاوی سولفات مس، می توانند مایع، گاز یا کریستال باشند. چندین محصول فعال حاوی سولفات مس در بازار وجود دارد. برخی از آنها برای استفاده در کشاورزی ارگانیک تایید شده اند. هنگام استفاده از این محصول و کار با سولفات مس، لازم است که دستورالعمل های استفاده از آن را دنبال کنید و اقداماتی را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید.

کار با سولفات مس

این احتمال وجود دارد که سولفات مس، تحریک شدید چشم را ایجاد کند. خوردن مقادیر زیاد سولفات مس می تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ و آسیب به بافت های بدن، سلول های خونی، کبد و کلیه ها گردد. ضمن آنکه کار با سولفات مس و قرار گرفتن در معرض شدید، می تواند همراه با شوک و حتی مرگ باشد.

خطرات کار با سولفات مس

سولفات مس یک ترکیب یونی است که از مس، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است. این یک مولکول پرکاربرد و بسیار همه کاره است. صنعت الیاف از آن برای ایجاد الیاف مصنوعی استفاده می کند. در صنایع فلزی از این ماده، در پالایش مس بهره می برند. همچنین در صنعت معدن و صنایع چاپ و رنگ سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در تمامی این موارد کار با سولفات مس، نیازمند مراقبت های لازم است.

خطرات واکنش پذیری:

سولفات مس ممکن است بسوزد، اما مشتعل نمی شود. نگرانی از انفجار آن وجود ندارد و در صورت نیاز به خاموش کردن، دی اکسید کربن خشک، روش انتخابی مناسبی است. سولفات مس در دمای معمولی پایدار بوده و هنگامی که با اسید مخلوط می شود، حل خواهد شد. با این حال، هیچ محصول تشکیل شده ای هنگام کار با سولفات مس، خطرناک نخواهد بود.

خطرات سلامتی:

در صورت تماس سولفات مس با پوست، برخی از افراد ممکن است حساسیت نشان دهند. سولفات مس یک محرک شدید چشم است و می تواند آسیب قابل توجهی به چشم وارد کند. در صورت استنشاق نیز می تواند باعث تحریک تنفسی شود. این مهم است که هرگز سولفات مس بلعیده نشود، انجام آن، باعث اسهال و استفراغ جدی هنگام کار با سولفات مس می شود.

خطرات زیست محیطی:

سولفات مس برای ماهی ها و گیاهان سمی است، بنابراین کنترل نشت، بسیار مهم است. این محصول، در زمان خشک شدن به راحتی قابل نگهداری است، اما مایعات ریخته شده را می توان به ظروف زباله پمپ کرده و دور انداخت. ظروف نیز نباید دوباره استفاده شوند و تمام مواد باید طبق قوانین محلی کار با سولفات مس، دور ریخته شوند.

وسایل مورد نیاز کار با سولفات مس

هنگام کار با این محصول، باید از عینک محافظ و دستکش استفاده کنید. توجه داشته باشید که لازم است سولفات مس را همراه با کمی آب حل کرده  هنگامی که به صورت محلولی آبی درآمد، آن را در نقاط مختلف استفاده نمود. در این موارد استفاده از روپوش مناسب و ابزار اسپری کارآمد محلول، می تواند کمک موثری در عدم مواجهه مستقیم پوستی آن، در زمان کار با سولفات مس باشد.

بعد از تماس نا خواسته با سولفات مس چه کار کنیم؟

برای کسانی که به طور مداوم در معرض سولفات مس هستند و از آن برای کشاورزی استفاده می کنند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبدی افزایش یابد. هنگام دست زدن به این محصول، باید از چکمه های بلند، دستکش و عینک استفاده شود تا خطر قرار گرفتن در معرض یا بلع به حداقل برسد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی اندک و کار با سولفات مس، می تواند سوزش چشم، بینی، گلو، سینه و پوست را ایجاد کند. همچنین، ممکن است باعث سردرد، تعریق، تاری دید، معده درد و اسهال نیز گردد. حتی علائم خفیف ناشی از یک ماده شیمیایی مضر باعث ایجاد احساس اضطراب در افراد می شود.

پس از قطع قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، علائم خفیف به طور معمول، به سرعت از بین می روند. این در حالی است که مواجهه با مواد شیمیایی زیاد، ممکن است باعث عوارض جدی تری مانند دشواری تنفس، سرفه، خس خس سینه، احساس ضعف شود.

برای کار با سولفات مس، لازم است که تمامی نکات ایمنی در نظر گرفته شود. توجه به این نکته مهم است که بدترین اثرات در مضرترین مواد شیمیایی، تشنج و احتمالاً مرگ است. اگر این ماده شیمیایی با پوست تماس پیدا کرد، بلافاصله پوست آلوده را با آب بشویید. هنگام تماس با لباس، به سرعت لباس را خارج کرده و پوست را با آب بشویید.

کار با سولفات مس

چشم شوی ( چشم شوی شخصی)

چشم شوی یکی از وسایل کمک های اولیه است که در ایستگاه های شستشوی چشم یا در فضاهای کمک های اولیه استفاده می شود. این یک شستشو دهنده چشم است که به عنوان مثال هنگام کار با سولفات مس و در صورت آسیب شیمیایی چشم، استفاده می شود. هدف از شستشوی چشم این است که مواد یا ذرات مضر را قبل از اینکه باعث آسیب یا تحریک بیشتر شوند، خارج کند.

نحوه استفاده از چشم شوی

برای استفاده از چشم شوی، می توانید در مقابل دستگاه قرار گرفته به گونه ای که چشم های شما در برابر نازل های دستگاه قرار گیرد. در این شرایط، با باز کردن اهرم دستی چشم شوی، آب با فشار به درون چشم های شما وارد شده و آن ها را شستشو می دهد که هنگام کار با سولفات مس، بسیار موثر است.

 از سویی دیگر، در صورتی که بدن شما به این محصول آلوده شده است، می توانید در قسمت زیرین دوش چشم شوی قرار گرفته و با فشار دادن اهرم پایی، با فشار زیاد، کل بدن خود را شستشو دهید. اما توجه داشته باشید که مهم نیست چه راهی برای رفع آلودگی کار با سولفات مس را انتخاب می کنید، قبل از اینکه چشم های خود را باز کنید، 5 دقیقه صبر نمایید.

کار با سولفات مس

مایع شستشو دهنده و طریقه ساخت آن

اگر محیط شما نیاز به شستشو و پاک کننده دارد، می توانید آن را با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم که دارای رقت پنج گرم در یکصد میلی لیتر آب مقطر است، تمیز نمایید. توجه داشته باشید که می توانید از سفید کننده ها و ضدعفونی کننده های خانگی یا تجاری نیز برای محیط کار با سولفات مس، استفاده نمایید.

 

این مقاله هشدار دهنده برای این است که اگر مشغول به فروش سولفات مس هستید و یا قصد خرید سولفات مس صنعتی دارید و یا حتی در محیطی کار می کنید که با سولفات مس در ارتباط هستین مراقبت های لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

  • در استفاده از سولفات مس باید چه نکات ایمنی را رعایت کرد؟
    باید بسیار رعایت کرد در تماس با سولفات مس حتما از محافظ های صورت استفاده کرد که در صورت پاشش سولفات مس از برخورد آن با چشم ها جلوگیری کرد.
  • در صورت برخورد سولفات مس با چشم ها باید چه کار هایی انجام داد؟
    در صورتی که سولفات مس با چشم ها برخورد کند کاری که در ابتدا مهم است انجام داد پاک کردن آلودگی چشم است که باید با آب چشم ها را شستشو داد و در صورت سوزش چشم حتما به پزشک مراجعه کرد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *