سولفات مس با هیدروژن پراکسید

در آزمایشگاه های مختلف ترکیب و ساخت بعضی از محلول ها کار بسیار خطرناک و حساسی است به عنوان مثال، برای ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید بایستی چند نکات و قوانین را رعایت کرد در غیر این صورت به آزمایشگاه و فرد موردنظر آسیب جدی وارد خواهد شد. البته سولفات مس اغلب حالت مایع شکل را به خود می گیرد و ظاهر آن به صورت کریستال بوده که رنگ آن آبی است.

نکته ای دیگر که ضروری است بدانید، سولفات مس در برابر پوست انسان از خود مقاومت نشان می دهد و آسیب جدی به پوست وارد می کند پس توصیه می شود در حین کار با این محلول حتما نکات ایمنی را رعایت فرمائید.

در حین ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید، حتما از کلاه و دستکش ایمنی یا عینک استفاده نمائید.
هیدروژن پراکسید جزو عنصری است که در تماس با پوست انسان واکنش ایجاد می کند پس بهتر است از کلاه ایمنی، عینک برای محافظت از چشم و دستکش در برابر اسید ایجاد شده، استفاده کنید.

از پاشیده شدن اسید سولفوریک مراقب باشید.
همانطور که می دانید، هیدروژن پراکسید برای بدن و پوست بسیار مضر و خطرناک است پس توصیه می شود از پاشیده شدن آن روی پوست یا لباس مراقبت کنید.

سولفات مس با هیدروژن پراکسید

در صورت ریختن هیدروژن پراکسید در زمین، بایستی جوش شیرین به همراه داشته باشید.
اگر در حین ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید با ریختن اسید روی زمین مواجه شدید، توصیه می شود با جوش شیرین محل موردنظر را به خوبی بپوشانید و سپس منتظر بمانید تا جوش شیرین حالت حبابی را به خود بگیرد. در آخر بعد از ایجاد حباب، با کمک یک دستمال محل موردنظر را تمیز کنید.

سولفات مس با هیدروژن پراکسید

تجهیزات موردنیاز خود را فراهم کنید

اگر نکات ایمنی را برای ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید رعایت کرده‌اید، حالا نوبت به آماده کردن وسایل و تجهیزات لازم برای ساخت و تولید سولفات مس می رسد. برای انجام این کار بهتر است به جای شیشه های بزرگ از یک شیشه کوچک، یک عدد لیوان اندازه گیری شده و یک نمونه قطره چکان استفاده نمائید.

 البته بعضی از مواقع، افراد زیادی برای ساخت سولفات مس، همزن شیشه ای را نیز بکار می برند زیرا این چوب برای بیرون آوردن قطعات سولفات مس از یک محلول کاربرد زیادی دارد.

در آخر اینکه حتما توجه نمایئد به هیچ عنوان از قاشق های فلزی یا لیوان های استیل برای انجام این آزمایش و ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید استفاده نکنید.

محل کار مناسب را انتخاب کنید

بعد از فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سولفات مس با کمک هیدروژن پراکسید، بهتر است یک محل کار مناسب برای انجام این آزمایش انتخاب نمائید. از آنجایی که هیدروژن پراکسید یک عنصر بسیار حساس و خطرناکی است، پس در یک مکان کوچک ترکیب کردن آن با عنصر و محلول های دیگر کار درست و صحیحی نیست زیرا این نوع اسید کاملا گاز هیدروژن محیط را از بین می برد و تنفس کردن در محیط را برای افراد دشوار می کند.

در آخر اینکه، هیدورژن پراکسید را در سطحی قرار دهید که در برابر واکنش از خود مقاومت نشان دهد به عنوان نمونه، می توان سطح آزمایش ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید را روی شیشه در نظر گرفت. البته اگر سطح مقاومی برای انجام این کار ندارید توصیه می شود از یک ورق مقوای ضخیم استفاده کنید.

ماده های اولیه خود را آماده کنید

اگر محل موردنظر را برای انجام آزمایش فراهم کردید، توصیه می شود ماده های اولیه را برای ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید آماده کنید. همانطور که می دانید هیدروژن پراکسید و اسید سولفوریک غلیظ برای انجام دادن این نوع آزمایش بسیار مهم هستند پس توصیه می شود حتما از هیدورژن پراکسید به اندازه 30 درصد و از سولفوریک اسید حدود 98 درصد برای ساخت سولفات مس بکار ببرید.

سولفات مس با هیدروژن پراکسید

تهیه کردن محلول اسیدی

بعضی از افراد حدود 30 درصد از هیدورژن پراکسید را در یک فنجان شیشه ای می ریزند و سپس حدود 3 میلی متر از اسید سولفوریک را به آن هیدورژن اضافه می کنند. اگر این دو ماده را با یکدیگر ترکیب کنند یک محلول به نام پیرانا را به وجود می آورند.

این محلول تهیه شده همان اسید مورد نیاز برای ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید است که در کم ترین زمان ممکن گرم می شود و اسید بسیار حساس و خطرناکی را به وجود می آورد.

اضافه کردن مس

در مرحله بعدی، با رعایت نکات ایمنی 3 گرم از مس را در داخل محلول پیرانا اضافه کنید. در نظر داشته باشید که برای افزودن چند گرم مس از پنی استفاده ننمائید زیرا پنی جنس فلزی دارد و با مس که حالت فلزی مانند است، واکنش ایجاد می کنند.

پس بهتر است، برای اضافه کردن مس در محلول ایجاد شده برای ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید از قطره چکان استفاده کرد.

سولفات مس با هیدروژن پراکسید

منتظر بمانید تا واکنش اتفاق بیفتد

بعد از اضافه کردن مس به داخل محلول، منتظر بمانید تا واکنش اتفاق بیفتد. اگر در اطراف مس حباب هایی ایجاد شود و مایع داخل لیوان به رنگ آبی دربیاید، این بدین معناست که واکنش در حال اتفاق افتادن است.

در ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید چند دقیقه طول می کشد تا حباب ها تشکیل شوند. از طرفی بعد از تشکیل حباب می توانید با میله همزن، غلظت ایجاد شده روی سطح محلول را به آرامی بردارید.

اجازه دهید تا محلول تبخیر شود

بعد از استفاده کردن از سولفات مس می توانید آن را در یک ظرف شیشه ای بریزید و چند روز منتظر بمانید تا در معرض هوا قرار بگیرد و در آخر مرحله تبخیر شدن را آغاز کند. یکی دیگر از روش های تبخیر کردن این محلول می توان به جوشاندن آن اشاره کرد.

البته توجه کنید که سولفات مس در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهد، پس برای جوشاندن آن از اسید سولفوریک نیز کمک بگیرید.

سولفات مس با هیدروژن پراکسید

محلول اضافی را با احتیاط دور بریزد

در مرحله آخر، اگر کار شما با سولفات مس تمام شد، به هیچ عنوان محلول را در دریاچه ها نریزید زیرا سولفات مس بسیار سمی است و مرگ و میر گیاهان و ماهی ها را افزایش می دهد. توصیه می شود بعد از اتمام آزمایش، سولفات مس را می توانید در سینک بریزید تا خود به خود تبخیر شود.

این محلول به سینک ظرف شویی آسیبی وارد نمی کند زیرا سولفات مس عنصری است که برای شست و شوی فاضلاب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سولفات مس با هیدروژن پراکسید

جمع بندی نهایی

در حالت کلی می توان اشاره کرد که، برای ساخت سولفات مس با هیدروژن پراکسید بایستی تمام نکات ایمنی را رعایت کرد زیرا اسید سولفوریک و هیدروژن پراکسید جزو عناصری محسوب می شوند که برای پوست مضر هستند و نمی توان آن ها را در مکان کوچک با یکدیگر ترکیب کرد. در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات درباره ساخت سولفات مس را برای شما مخاطبان بازگو کنیم.

برای اطلاع از نحوه فروش سولفات مس می توانید به صفحه مربوط مراجعه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *