سولفات مس در صنعت کشاورزی

معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی


سولفات مس یک ترکیب معدنی بوده که از رنگ آبی تشکیل شده و بدون بو است. همچنین در مصارف صنعتی و کشاورزی بسیار کاربرد دارند. به عنوان مثال می توان از آن به عنوان آفت کش، قارچ کش، علف کش، جلبک کش یا نرم تن کش استفاده کرد.

شناخته شده ترین کاربرد سولفات مس در صنعت کشاورزی برای کنترل و رشد جلبک ها در برکه ها یا دریاچه ها است. با این حال، می توان از آن برای کشتن آفات و از آن به عنوان اکسید کننده نیز استفاده کرد. از سولفات مس به جز صنایع کشاورزی، در مصارف صنعتی یا بهداشت عمومی و پزشکی نیز استفاده می شود.

در کشاورزی ارگانیک مانند کشاورزی معمولی از آفت کش ها استفاده می شود. تنها تفاوت این است که (به استثنای چند مورد) آفت کش های مورد استفاده در کشاورزی ارگانیک، باید از منابع طبیعی مشتق شوند. یکی از این منابع طبیعی سولفات مس است که در اقلیم های معتدل، به عنوان قارچ کش استفاده می شود. سولفات مس در صنعت کشاورزی بهترین انتخاب برای کشتن قارچ های مزاحم است.
شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سولفات مس صنعتی به صفحه آن مراجعه کنید.

معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی

کاربرد سولفات مس در انواع صنایع

 

سولفات مس دارای کاربرد بسیاری در همه صنایع است. اما کاربرد آن در صنعت کشاورزی بسیار سودمند است. اگرچه سولفات مس در صنعت کشاورزی به عنوان یک مهارکننده قارچ شناخته شده، اما مشخص نیز شده که دارای توانایی های بیشتری مانند اکسید کننده قوی و کاهش زنگ زدگی آهن می باشد. سولفات مس یک قارچ کش، علف کش، عامل اچ و نگهدارنده چوب است. از این ترکیب برای کنترل خوردگی فلزات در آب نیز استفاده می شود.

سولفات مس می تواند باعث تقویت ریشه ها نیز شود. همچنین برای آبیاری زمین های کشاورزی می توانند از مس سولفات استفاده کنند.  طیف گسترده خواص سولفات مس آن را، به یک عنصر ارزشمند تبدیل کرده است. می توان آن را در بیش از 6000 محصول مصرفی در سراسر جهان یافت و اغلب به عنوان یکی از دوستداران محیط زیست در نظر گرفته می شود. مزایای سولفات مس در صنعت کشاورزی بسیار زیاد است. آنها می توانند از خوردگی فلز، اکسیداسیون، از رشد قارچ و از پوسیدگی چوب نیز جلوگیری بنماید.

 

برای آشنایی بیشتر با کاربرد های سولفات مس در صنایع دیگر می توانید به مقاله لینک شده مراجعه فرمایید.

 

آشنایی با کاربرد سولفات مس در صنعت کشاورزی

 

یکی دیگر از کاربرد سولفات مس در صنعت کشاورزی استفاده به عنوان علف کش است. سولفات مس یک علف کش قوی است که قرن هاست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قارچ کش، حشره کش و نرم تن کش نیز است. رایج ترین کاربرد سولفات مس در صنعت کشاورزی برای مبارزه با علف های هرز باغ می باشد. 

این ترکیب را می توان در بسیاری از موارد استفاده کرد. به عنوان مثال، کشاورزان می توانند از آن برای از بین بردن علف های هرز قبل از بلند شدن بیش از حد استفاده کنند، اما همچنین می تواند به عنوان کود برای کمک به رشد سالم تر و قوی تر محصولات استفاده شود.

سولفات مس به دلیل گستره وسیعی از کاربردها، امروزه به یکی از رایج ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی تبدیل شده است. سولفات مس در دسته “ترکیبات غیر آلی” قرار دارد. به راحتی در آب یا الکل حل می شود. اگرچه در غلظت های پایین سمی نیست، اما دوزهای بالا ممکن است ضرر داشته باشد و محصولات کشاورزی را از بین ببرند. در نتیجه بهتر است با مراقبت بیشتری از آن استفاده کنید. 

معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی

دیگر موارد استفاده از سولفات مس 

 

01 : محلول پاشی

 

سولفات مس یک قارچ کش رایج و موثر است؛ زیرا قارچ ها را کشته و از گسترش بیماری های گیاهی جلوگیری می کند. می‌توانید آن را روی برگ‌ ها، ساقه‌ ها، ریشه‌ ها، درختان میوه یا تاک‌ های گیاه خود بمالید. فراموش نکنید که قبل از سمپاشی آن را با آب مخلوط کنید.

 

02 : آبیاری آب

 

سولفات مس یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً در آبیاری آب کشاورزی برای کمک به رشد گیاهان به ویژه مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت استفاده می شود. سولفات مس در صنعت کشاورزی می تواند برای کنترل آفات نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا قارچ ها و نرم تن های موجود در خاک را از بین می برد.

 

03 : بذر درمانی

 

سولفات مس به طور گسترده در کشاورزی برای تصفیه بذرهای قبل از کاشت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

04 : ریشه شویی

 

 از سولفات مس در صنعت کشاورزی برای درمان ریشه درختان، استفاده می شود. همچنین این ترکیب شیمیایی ابزاری با ارزش و محبوب برای باغبانان سبزیجات است. سولفات مس را می توان برای درمان درختان، درختچه ها، باغ ها، چمن ها و موارد دیگر با 10 تا 25 میلی لیتر در هر 100 گالن آب استفاده کرد.

برای تهیه سولفات مس و انواع مختلف آن می توانید به صفحه قیمت سولفات مس مراجعه کنید.

حفاظت از محصولات کشاورزی با کمک سولفات مس

 

همانطور که گفته شد سولفات مس یک آفت کش قوی است که رایج ترین حشرات و کنه های گیاهی را از بین می برد. علاوه بر این، محصولات زراعی را از اثرات شته ها، کنه ها، کاترپیلار ها و سوسک های کک محافظت می کند. با این حال، سولفات مس در صنعت کشاورزی عوارض جانبی کمی دارد. از عوارض آن می توان به آسیب رساندن به گیاهان و ایجاد مسمومیت در انسان در صورت عدم استفاده صحیح، اشاره نمود.

معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی

کنترل بیماری های باکتریایی

 

سولفات مس یک ترکیب رایج در صنعت کشاورزی است. عمدتاً برای پیشگیری و کنترل بیماری های باکتریایی در گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی و گیلاس استفاده می شود. سولفات مس با از بین بردن باکتری هایی که از بافت گیاهی تغذیه می کنند، عمل می کند.

 

کنترل بیماری قارچی

 

سولفات مس یک ترکیب آلی است که از دیرباز برای کنترل بیماری های قارچی در کشاورزی استفاده می شده است. این قارچ کش اغلب برای سبزیجاتی مانند بروکلی استفاده می شود. سولفات مس در صنعت کشاورزی تشکیل شده از یک ماده چند ظرفیتی است که می تواند بسیاری از قارچ ها از جمله قارچ هایی که باعث سوختگی و کپک می شوند را، از بین ببرد. نشان داده شده است که این قارچ کش سطح سمیت کمی برای گیاهان و حیوانات دارد و به محیط زیست آسیب نمی رساند.

معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی

کاربرد آفت کش

 

سولفات مس در صنعت کشاورزی برای خلاص شدن از شر آفات ناخواسته مانند حلزون ها و راب ها استفاده می شود که برای گیاهان و باغ ها بسیار مخرب هستند.

 

ضد میکروبی

 

اگرچه معمولاً به عنوان قارچ کش استفاده می شود، برخی از کشاورزان از سولفات مس به عنوان یک ضد میکروبی برای محصولات کشاورزی نیز استفاده می کنند. این یک جایگزین عالی برای مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک های خطرناک است؛ زیرا نه تنها ارزان بوده بلکه نیازی به رسیدگی خاصی نیز ندارد.

معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی

سخن پایانی

 

آپادانا پارسه زنجان شیمی با قدمتی بیشتر از ربع قرن تولید کننده سولفات مس به اشکال گوناگون است و سابقه کار با مجموعه های بزرگی چه در خارج و چه در داخل را داراست

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *