مس در میان هشت عنصر ریز مغذی ضروری گیاه حضور دارد. از این ماده در کودها نیز بهره می برند. کود سولفات مس رایج ترین منبع این ماده بوده و دیگر منابع حاوی مس شامل کودهای مرغی، دامی، زباله شهری و جامدات زیستی می باشد. کاربرد سولفات مس در کشاورزی به عنوان قارچ کش نیز مطرح می گردد. بنابراین استفاده از این ماده در غلظت های صحیح، از آسیب های ناشی از قارچ و کپک نیز جلوگیری می نماید. استفاده از سولفات مس به عنوان کود اگرچه برای گیاه موثر است اما استفاده زیاد از حد آن تجمع سمی مس در خاک را در پی دارد. این امر اثرات منفی را بر خاک و گیاه متحمل می شود.

 

کمبود سولفات مس در گیاهان و درختان چه نشانه هایی دارد؟

 

عموما کمبود مس در خاک نخودی و خاک دارای غلظت بالای مواد آلی بروز می کند. همچنین در خاک با بافت شنی در مقایسه با خاک لومی و رسی احتمال کمبود مس بیشتر است. از نظر PH نیز هر چه مقادیر اکسید و کربنات در خاک بیشتر باشد، مس کمتری مورد انتظار است. از آنجایی که سولفات مس به عنوان کود کاربرد دارد، کمبود این ماده را می توان جبران کرد. علائم کمبود مس در انواع محصولات کشاورزی متفاوت می باشد. این علائم غالبا در بافت های جوان تر گیاه نمایان می گردد.

  • در صورت کمبود شدید مس در گندم، رشد گیاه متوقف شده و پس از رسیدن به مرحله رشد Feekes 0.3 می میرد. بدین ترتیب گندم در سر دانه تولید نمی شود. در توده های بالغ،کمبود مس به صورت لکه های قهوه ای مایل به ارغوانی ظاهر می شود، که نشانه ملانوز می باشد. بنابراین استفاده از سولفات مس به عنوان کود جهت جبران این کمبود ضرورت دارد.
  • در ذرت کمبود این ماده، ابتدا بر روی برگ های تازه از حلقه بیرون آمده، مشاهده می شود. این علائم به صورت رنگ سبز مایل به آبی ایجاد می گردند. احتمال بروز نکروز نیز در نوک برگ و لبه های قدیمی تر وجود دارد.

کمبود مس در سبزیجات، در برگ های تازه بروز می کند. آنها پیش از زرد شدن، به رنگ سبز آبی گون در می آیند. بعلاوه بخش بالایی گیاه پژمرده و نقطه رشد کند می شود. در نهایت مرگ گیاه رخ می دهد.

 

سولفات مس به عنوان کود

 

این ترکیب معدنی، از اختلاط گوگرد و مس حاصل می شود. این ماده قادر به از بین بردن ریشه ها، گیاهان، حلزون و قارچ ها می باشد. مس ماده معدنی ضروری محسوب می گردد. سمیت سولفات مس به میزان مس موجود در آن بستگی دارد. این ماده همه کاره، بسیار مفید و به صرفه بوده بعلاوه در اصلاح خاک اسیدی و ایجاد محیطی پذیرا برای رشد گیاهان موثر است.

 

لزوم استفاده از سولفات مس در خاک

 

غنی سازی خاک

سولفات مس به عنوان کود، خاک را غنی می کند و ماده مغذی ضروری گیاهان در حال رشد را فراهم می سازد. کمبود مس کاهش رشد یا رشد غیرمعمول را به دنبال دارد. همچنین کلروز گیاهان نیز در این صورت محتمل می باشد. گیاهان جوان در خاک، با عدم دسترسی به مواد مغذی به سادگی میمیرند. پژمردگی، کمبود گل دهی و کاهش برداشت میوه همگی از اثرات کمبود مس محسوب می شوند. بهره گیری از سولفات مس به عنوان کود تمامی این مشکلات را بر طرف می سازد.

اثر ضدقارچی

علاوه بر موارد مذکور، خواص ضدقارچی این ماده عنصری کلیدی برای مزارع و باغ ها به شمار می رود. بدین منظور سولفات مس را با آب، آهک یا خاکستر سودا مخلوط و بر روی گیاه اسپری می کنند. جلوگیری از عفونت های قارچی در بافت سالم گیاه یا کاهش آن پس از این عملیات مورد انتظار است. در شرایطی که گیاه قبلا تحت تاثیر قارچ قرار گرفته باشد، با استفاده به موقع از این قارچ کش می توان عامل آسیب زا را از بین برد.

میوه دهی

سولفات مس به عنوان کود در میوه دهی نیز اثرگذار است. در گیاهان بارده، میزان قند و طعم میوه های تولید شده، متاثر از این ماده می باشد. این تاثیرات در گیاهانی مانند زغال اخته، گوجه فرنگی، هندوانه، پیاز، ازگیل، کاهو، چغندر، هویج، کلم، بادمجان، کرفس و اسفناج بارزتر است. به طور کلی تجمع کمتر آب در گیاه شیرین تر شدن طعم آن را در پی دارد. اما استفاده زیاد از حد سولفات مس، افزایش رسانایی، کاهش غلظت قند و شدت طعم میوه را منجر شده و بدین ترتیب در هنگام استفاده از سولفات مس به عنوان کود می بایست دقت لازم را اعمال داشت.

 

جلوگیری از کمبود سولفات مس در خاک

 

به منظور جلوگیری از کمبود این ماده می بایست ابتدا از تشخیص صحیح مطمئن شد. جهت تشخیص تقلیل مس در خاک، آزمایش خاک و بافت گیاهی توصیه می گردد. آزمایش خاک، روی خاک های آلی بهترین نتیجه را در جهت پیش بینی میزان نیاز به مس در برنامه کوددهی حاصل می کند. همچنین کمبود مس را با آنالیز بافت گیاه می توان تایید کرد. بنابراین پیش از استفاده از سولفات مس به عنوان کود اجرای این آزمایشات ضرورت دارد.

 

زمان و مقدار مناسب سولفات مس با توجه به نوع گیاه

 

در مواردی که کمبود مس به واسطه آنالیز خاک و گیاه تایید شود، به سادگی می توان با به کارگیری 50 کیلوگرم سولفات مس در هر هکتار به صورت کود، پیش از انجام فرایند کاشت این کمبود را جبران کرد. همچنین در صورت تشخیص کمبود مس در گیاهان، با اسپری کردن سولفات مس بر روی شاخ و برگ های جوان گیاهان می توان این معضل را اصلاح کرد. استفاده از سولفات مس به عنوان کود بر روی خاک عمدتا نتایج بهتری را به همراه دارد. به منظور محلول پاشی بوته های غلات زمانی که آنها به ارتفاع 150 میلی متر رسیده باشند، از 750 گرم سولفات مس محلول در 400 تا 2000 لیتر آب برای هر هکتار می بایست استفاده شود. این عملیات باید به شکل سالانه صورت گیرد.

 

مدت زمان لازم برای اثر کردن کود سولفات مس

 

این مدت به مقادیر مصرف بستگی دارد. در صورت مصرف مقادیر زیاد از این ماده به عنوان قارچ کش، در عرض 4 ساعت و ماکزیمم 48 ساعت می توان اثرگذاری را انتظار داشت. در استفاده سولفات مس به عنوان کود نیز مس در سطح خاک انباشته گشته و تمایل به اتصال به مواد معدنی، اکسیدهای فلزی و مواد آلی را دارد. بعلاوه خاک های مرطوب مس بیشتری را در خود حفظ می کنند.

برای استفاده از سولفات مس به عنوان کود معمولا از سولفات مس پودری استفاده می شود که در آب به راحتی حل می شود. سولفات مس در اشکال مختلف قابل تهیه است و برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه قیمت سولفات مس مراجعه کنید.

 

موارد ایمنی هنگام استفاده از کود سولفات مس

 

نکات ایمنی در استفاده از این ماده در ارتباط با خطرات سلامتی و زیست محیطی مطرح است. از نظر سلامتی تماس با پوست می تواند علائم حساسیت را منجر گردد. سولفات مس محرک شدید چشم بوده و آسیب قابل توجهی به آن وارد می سازد. هنگام استفاده از سولفات مس به عنوان کود یا قارچ کش می بایست از استنشاق گرد و غبار آن اجتناب کرد چراکه تحریک تنفسی را در پی دارد. همچنین بلع این ماده اسهال و استفراغ جدی و شدید را سبب می شود. از نظر زیست محیطی سولفات مس ماده ای سمی برای ماهی و گیاه محسوب شده و کنترل مقادیر مورد مصرف اهمیت بالایی دارد. دور ریختن مواد باقی مانده می بایست طبق دستورالعمل های ایمنی مربوطه انجام شود.

 

از کجا سولفات مس تهیه کنیم؟

 

سولفات مس به عنوان کود و غیره کاربردهای بسیاری دارد. اکثر کودهای محلول در آب حاوی این عنصر می باشند. همچنین از طریق آبیاری عمدتا مقادیری مس تامین می گردد. در چندین ضدقارچ، مس به عنوان ماده فعال حضور دارد. در صورت نیاز به مقادیر بیشتر مس، تهیه کود ریزمغذی کامل توصیه می شود. تهیه این ماده از طریق مجموعه آپادانا پارسه زنجان شیمی به سادگی میسر می باشد. این مجموعه خدمات ارائه مواد شیمیایی مورد نیاز صنعتی و کشاورزی را انجام می دهد.

برای تهیه سولفات مس می توانید به صفحه خرید سولفات مس صنعتی مراجعه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *