آموزش کاربردی نگهداری ازاستخر با مواد شیمیایی

 

داشتن یک استخر شنا می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. در یک روز گرم تابستان هیچ چیز آرامش‌بخش‌تر از شیرجه در استخر نیست. از سویی دیگر، تمیز کردن استخر نباید یک کار سخت و طاقت فرسا باشد، اما به این معنی است که تقریباً هر روز یا یک روز در میان، لازم است تا زمان کمی را برای نگهداری استخر با مواد شیمیایی اختصاص دهید.

اگر به طور منظم از نگهداری استخر خود پیروی می کنید، نباید با مشکلات زیادی مواجه شوید. استخری که به خوبی نگهداری می شود، تنها با تعمیرات جزئی می تواند سال ها دوام بیاورد. اما اگر تمیز کردن استخر را برای مدتی به تعویق بیندازید، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

اگر نگهداری استخر با مواد شیمیایی به خوبی انجام نشود، یک استخر می تواند محل پرورش جلبک ها، حشرات و حیوانات کوچک باشد. اگر نگهداری از استخر خود را متوقف کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که استخر شما به یک مرداب تبدیل شده است. زمانی که به این حد رسیدید، بازگرداندن آن ممکن است پرهزینه و زمان بر باشد.

 

چه مواد شیمیایی به آب استخر اضافه می شود؟

 

برای نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، بررسی و تمیز کردن فیلتر ضروری است، همچنین نگه داشتن آب در گردش برای کمک به فیلتر کردن و جلوگیری از رشد باکتری ها و جلبک ها اهمیت خواهد داشت. از دیگر موارد، بررسی تعادل شیمیایی و سطوح pH استخر است. ضمن آنکه شوک دادن به استخر، برای بالا بردن سطح کلر آزاد و از بین بردن باکتری ها و جلبک ها می تواند موثر باشد.

در دوره های نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، استخر باید تعادل ثابتی از مواد شیمیایی را حفظ کند تا آب را تمیز و ایمن نگه دارد تا بتوان در آن شنا کرد. استفاده از این مواد، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای استخر خود انجام دهید. در واقع PH نامتعادل همان چیزی است که اگر چشمانتان را به مدت طولانی زیر آب باز کنید، درد را احساس خواهید کرد.

برای این کار معمولا از سولفات مس پودری استفاده می کنند که انحلال بیشتری دارد اما سولفات مس اشکال دیگری هم دارد که می توانید به صفحه قیمت سولفات مس مراجعه کنید.

 

کلر

 

کلر یک ضدعفونی کننده شیمیایی است که معمولاً به صورت قرص، پودر یا مایع وجود دارد و به استخر اضافه می شود تا آب استخر، برای شنا تمیز و ایمن بماند. کلر قادر است در راستای نگهداری استخر با مواد شیمیایی  عمل کرده و با همه چیز مبارزه کند.

این می تواند میکروارگانیسم های ناقل بیماری هایی مانند وبا، هپاتیت A و اسهال خونی باشد. همچنین پوسیدگی، ادرار کردن، عرق کردن، بزاق دهان و کثیفی ناشی از سایر افراد در حال شنا در استخر را از بین برده و کثیفی و زباله از محیط گسترده تر را حذف می کند و از هر گونه رشد و گسترش جلبک ممانعت به عمل می آورد.

هنگامی که کلر برای نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، به آب استخر اضافه می شود، ماده جدیدی به نام اسید کلریدریک تشکیل می شود که با ترکیب شدن با باکتری های مضر، ویروس ها و سایر خطرات میکروسکوپی از بین می رود.

در نهایت، این واکنش در شرایط pH مناسب بهترین عملکرد را دارد، بنابراین شما هنگام استفاده از کلر، pH سطح آب استخر را به دقت زیر نظر داشته باشید. نور خورشید همچنین در نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، این فرآیند را تسریع می‌کند، بنابراین اگر استخر دائماً در معرض نور خورشید باشد، کلر بیشتری را می سوزاند.

 

سولفات مس (کات کبود)

 

سولفات مس (CuSO4) یک ترکیب معدنی است که در کشاورزی برای کنترل حشرات، ریشه‌های گیاهان، حلزون‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود و یکی از بهترین جلبک‌ کش‌ های استخری است که در فرآیند نگهداری استخر با مواد شیمیایی استفاده می شود. ضمن آنکه، به دلیل وجود مس، این ترکیب دارای رنگ آبی مشخص است.

از آنجایی که سولفات مس به صورت گرانول وجود دارد، قبل از افزودن آن به آب استخر، باید در آب حل شود. اگر این کار را انجام ندهید، لکه‌گیری و توزیع نابرابر ضدعفونی‌کننده را ایجاد می‌کنید. کریستال ها را در یک سطل بریزید و به اندازه ای آب اضافه کنید تا کاملا حل شود و مایعی قابل ریختن و پاشیدن در آب استخر ایجاد شود.

در هنگام انجام روند نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، باید در نظر داشته باشید که مقدار توصیه شده کریستال های سولفات مس می تواند بسته به ترکیب محصولی که استفاده می کنید، متفاوت باشد.

 

سولفات آلومینیوم (زاج)

 

سولفات آلومینیوم، هزاران سال است که به عنوان زلال کننده آب استفاده می شود. از آن در تاسیسات تصفیه آب استفاده می کنند و به عنوان یک لخته کننده برای پاکسازی آب کدر و حذف فسفات ها، عوامل بیماری زا و سایر ذرات نامطلوب بهره برده می شود.

سولفات آلومینیوم در برنامه نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، یک نمک دوگانه با بار مثبت قوی است. ذرات معلق در محلول دارای بار منفی هستند. در طی چند ساعت، مولکول آلوم ذرات معلق را جذب می کند. در نهایت به اندازه ای بزرگ و وزن سنگین می رسد تا اینکه به آرامی در کف استخر فرو می رود.

این ماده، بهترین کار را با آب استخر متعادل و در دمای حداقل 70 درجه فارنهایت انجام می دهد. بخش دشوار استفاده از زاج این است که رسوب هیدروکسید آلومینیوم باید با جاروبرقی جمع آوری شود تا روز بعد هدر رود. زاج به عنوان یک لخته ساز در نظر گرفته می شود، زیرا مواد را به کف فرو می برد و گزینه ای مناسب برای نگهداری استخر با مواد شیمیایی محسوب می شود.

 

مقدار مناسب مواد شیمیایی به ازای هر متر مکعب

 

دوز مواد شیمیایی استخر یک عامل ضروری برای حفظ تعادل و در شرایط عالی آب استخر است. دانستن مقدار مواد شیمیایی مورد نیاز برای دوز صحیح استخر، می تواند مشکل باشد و نیاز به محاسبات دارد. مقدار کلر آب باید بین 1 تا 3ppm باشد.

بنابراین، اگر با آب بدون کلر کاملاً تمیز شروع می‌کنید، می‌توانید محاسبه‌گر دوز را روی ppm در آن محدوده تنظیم کنید، تعداد لیتر آب در استخر خود را وارد کنید و میزان کلر تثبیت ‌شده مورد نیاز با ماشین حساب را بدست آورید. این می تواند در برنامه نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، بسیار مهم باشد.

ضمن آنکه باید اشاره کنیم، هنگام تنظیم سطوح pH، هیچ ماشین حساب دوز قابل اعتمادی برای سطوح pH موجود نیست. این بدان دلیل است که عوامل دیگری مانند قلیائیت نیز بر روی PH تأثیر می گذارد.

لازم است تا سطح مناسبی از قلیائیت کل را بدست آورید (70-160 p.p.m) و سپس مقادیر کمی از افزایش دهنده pH (کربنات سدیم) یا کاهش دهنده pH (بی سولفات سدیم) از قبل حل شده را اضافه کنید.

پس از 24 ساعت گردش، می توانید آب را مجدداً آزمایش کنید تا سطح pH را پیدا کنید. محدوده ایده آل برایpH  آب 7.2-7.6 p.pm است.

 

بهترین زمان اضافه کردن مواد شیمیایی

 

در برنامه نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، افزودن مواد شیمیایی استخر می تواند کار سختی به نظر برسد. از دانستن مواد شیمیایی دخیل گرفته تا استفاده از آنها، زمان انتظار، زمان مناسب شنا و موارد دیگر، ممکن است گیج کننده باشد.

زمان انتظار بین افزودن مواد شیمیایی استخر معمولاً حدود 10 دقیقه است، زیرا این زمان برای مخلوط شدن مواد شیمیایی در آب نیز کافی است. کاربران همچنین در شرایط عادی می توانند تقریباً 10 دقیقه پس از افزودن مواد شیمیایی شنا کنند.

برای نگهداری استخر با مواد شیمیایی ، اگر پمپ خود را با شدت روشن کنید و مواد شیمیایی را به آرامی جلوی قسمت برگشتی بریزید، متوجه خواهید شد که خیلی سریع مخلوط می شوند.

 

اشتباهات متداول در نگهداری از استخر

 

اگر صاحب یک استخر هستید یا قصد دارید آن را تهیه کنید، باید نکات صحیح نگهداری استخر را بدانید. این به شما کمک می کند استخر خود را به گونه ای حفظ کنید که تمیز و درخشان باقی بماند و برای استفاده روزمره آماده باشد. از جمله اشتباهاتی که به صورت متداول در برنامه نگهداری استخر با مواد شیمیایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • تمیز نکردن فیلترهای استخر
  • بی توجهی به سطح آب استخر
  • نادیده گرفتن سطح شیمی استخر
  • افزودن مواد شیمیایی در هوای گرم
  • پوشیدن لباس های غیر شنا در استخر
  • نادیده گرفتن سختی کلسیم استخر
  • عدم رسیدگی به استخر پس از استفاده
  • شستشوی معکوس فیلتر استخر دیاتومه DE
  • اجرای کمتر از 8 ساعت فیلتر و سیستم پمپ استخر
  • تمیز نکردن استخر بعد از استفاده حیوانات خانگی از آن

 

از کجا سولفات مس تهیه کنیم؟

 

در صورتی که به سولفات مس و دیگر محصولات جهت نگهداری استخر با مواد شیمیایی نیاز دارید، می توانید از آپادانا پارسه زنجان شیمی آن را تهیه نمایید. آپادانا پارسه با بیش از 25 سال سابقه در تولید مواد شیمیایی سولفات مس را در بهترین کیفیت و با قیمتی مناسب ارائه می کند.

برای تهیه سولفات مس می توانید به صفحه خرید سولفات مس صنعتی مراجعه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *