معایب و مزایای استفاده از کود های شیمیایی


آیا تا به حال به فکر استفاده از کود های شیمیایی برای گیاهان خود بوده اید؟ همانطور که جامعه نسبت به سلامت و محیط زیست آگاه تر می شود، احتمالاً به اندازه ردپای کربن خانوار خود و آنچه آنها تغذیه می کنند، توجه بیشتری می کنید. اگر یک باغ سبزی خانگی پرورش می دهید یا چمن و مناظر خود را کود می دهید، ممکن است برایتان سوال باشد که آیا کود های شیمیایی واقعا بهترین محصولات برای استفاده هستند یا خیر. درست است که استفاده از کود های شیمیایی رواناب ایجاد می کنند، به گازهای گلخانه ای کمک می کنند و نیاز به استفاده مکرر دارند. با این حال، آنها مزایای خود را دارند.

 

اهمیت استفاده از کود

 

همانطور که انسان ها برای رشد قوی و سالم به مواد معدنی و مواد مغذی ضروری نیاز دارند، محصولات زراعی نیز نیاز دارند. تجارت اصلی ما در تولید کود با بهره وری کشاورزی و تولید مواد غذایی ارتباط تنگاتنگی دارد. نقش کودها در تولید مواد غذایی معمولا دست کم گرفته می شود. کودها غذای گیاهان هستند.

کودهای شیمیایی مصنوعی کنترل بیشتری بر میزان مواد مغذی که به گیاهان خود می دهید نسبت به همتایان ارگانیک خود ارائه می دهند. کودهای تولیدی نیز کمتر علف های هرز را به باغچه شما اضافه می کنند، مواد مفید را سریعتر به گیاهان می رساند و به کاربردهای کوچکتری نیاز دارد. مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از کودهای مصنوعی، جوانب مثبت و منفی کودهای مصنوعی را بسنجید.

 

انواع کود

در اینجا می خواهیم انواع کودهای طبیعی و استفاده از کود های شیمیایی را بیان کنیم:

انواع اصلی کودهای آلی

  • کود کشاورزی. از فضولات حیوانات (فضولات گاو و بز) تهیه می شود.
  • کمپوست. این ماده آلی است که از طریق کمپوست تجزیه می شود.
  • سنگ فسفات. این سنگ رسوبی است که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی فسفات است.
  • بستر مرغ.
  • پودر استخوان.
  • ورمی کمپوست.

انواع کودهای شیمیایی

  • کودهای نیترات
  • کودهای فسفر
  • کودهای پتاسیم
  • ریز مغذی ها
  • سولفات مس

 

سولفات مس به عنوان کود شیمیایی

 

سولفات مس اکثرا به جای کود استفاده می شود و سبب افزایش محتوای مس در خاک می گردد. این ماده شیمیایی در استفاده از کود های شیمیایی می تواند به اصلاح خاک های ذغال سنگ نارس و اسیدی به منظور ایجاد آب و هوای مناسب برای رشد گیاهان کمک کند.

شما می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد استفاده از سولفات مس به عنوان کود به این مقاله مراجعه کنید.

موارد استفاده از کود های شیمیایی

 

کودهای شیمیایی مواد مصنوعی هستند که مواد مغذی لازم را برای رشد و نمو سالم گیاه فراهم می کنند. موارد استفاده از کودهای شیمیایی شامل موارد زیر است:

  1. کشاورزی
  2. باغبانی
  3. مراقبت از چمن
  4. انتشار سریع
  5. انتشار آهسته

 

علائم نیاز گیاه به کود

 

در زیر شش نشانه وجود دارد که به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا به گیاهان خود به استفاده از کود های شیمیایی نیاز دارند یا خیر:

  • زرد شدن و پژمرده شدن برگهای پایین گیاه.
  • قهوه ای شدن حاشیه و نوک برگ ها.
  • ریشه های قهوه ای سیاه یا پوسیده.
  • کند تا بدون رشد.
  • ریزش برگ.
  • پوسته کود روی سطح خاک.

 

مزایای استفاده از کود شیمیایی

 

استفاده از کود های شیمیایی دارای مزایای زیادی برای گیاهان هستند. مواد تشکیل دهنده کود به دقت اندازه گیری شده و مقادیر آنها دقیقاً روی بسته بندی آنها ذکر شده است. وقتی از آنها استفاده می کنید، دقیقاً می دانید که چه مقدار از یک عنصر معین را به خاک خود اضافه خواهید کرد. کودهای آلی به دلیل منابعشان کمی غیرقابل پیش بینی تر هستند. به عنوان مثال، بسیاری از آنها از کود به دست می آیند، و نمی توان دقیقاً دانست که یک حیوان خاص چه چیزی خورده و بدنش چگونه آن را پردازش کرده است.
یکی از کاربرد های سولفات مس صنعتی، تولید محلول بردوفیکس است که در تغذیه گیاهان بسیار مهم است.

مزایای کاربردی کود شیمیایی

 

استفاده از کود های شیمیایی اغلب جایگزین کود های آلی است، زیرا عبارتند از:

  1. ارزان تر هستند. شاید بزرگ‌ ترین دلیلی که صاحبان خانه‌ها کود شیمیایی را در مقابل کود آلی انتخاب می‌کنند، ارزان بودن آنها در مقایسه با کودهای ارگانیک است. این مواد تصفیه شده را می توان به صورت فله تولید کرد و ماندگاری طولانی تری داشته و هزینه های تولید را کاهش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف کننده می شود.
  2. نمایش نتایج سریعتر است. در حالی که کودهای آلی برای تجزیه به زمان و رطوبت نیاز دارند، به طور طبیعی طی چند هفته، موارد استفاده از کود های شیمیایی به سرعت توسط گیاهان شما جذب می شوند. به همین دلیل، این مواد معدنی تصفیه شده و خالص اثرات تقریباً فوری ایجاد می کنند که در عرض چند روز ایجاد می شود، نه هفته ها.
  3. کاربرد آن آسان تر و متنوع تر است. بسیاری از کودهای شیمیایی به شکل مایع هستند و می توان آنها را به جای ریختن اسپری کرد. بر خلاف کودهای خشک (که در بالای خاک قرار می گیرند)، مایعات را می توان به درختان و مستقیماً روی شاخ و برگ های بلند برای تقویت بیشتر – نه فقط روی چمن – اعمال کرد.

مخلوط کردن آنها با سایر مواد آسان تر است. از آنجایی که در بسیاری از موارد  استفاده از کود های شیمیایی کودها مایع هستند، به راحتی می توان آنها را با کنترل علف های هرز و حشرات یا محلول های دیگر مخلوط کرد. این به صرفه جویی در زمان به محافظت و تغذیه منظره شما کمک می کند

 

معایب استفاده از کود شیمیایی

 

  1. کود های طبیعی حاوی سطوح مشخص و اندازه گیری شده مواد معدنی هستند. در حالی که استفاده از کود های شیمیایی معمولاً حاوی سه ماده معدنی بزرگ (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) هستند، اما اغلب فاقد ریز مغذی‌های متنوعی هستند که گیاه از مواد در حال تجزیه طبیعی دریافت می‌کند. کودهای آلی اغلب شامل مواد مغذی اضافی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، روی و کلسیم هستند.
  2. آلودگی. تحقیقات دانشگاه ورمونت نشان داد که آلودگی شیمیایی ناشی از استفاده از کود های شیمیایی می‌تواند باعث سبز شدن یا ابری شدن آبراه‌های مجاور با شکوفه جلبک‌ها شود، بوی غیرعادی به خود بگیرد، اکسیژن را برای ماهی‌ها و دیگر گونه‌ها کاهش دهد و آنها را خفه کند. به دلیل اثرات این رواناب شیمیایی، کودهای مصنوعی اغلب دوستدار محیط زیست در نظر گرفته نمی شوند.
  3. لقاح بیش از حد یا مشکلات تعادل PH. مواد استفاده از کود های شیمیایی محلول های بسیار غلیظی هستند و اگر بیش از حد اسپری یا بیش از حد استفاده شود، می تواند چشم انداز شما را تحت الشعاع قرار دهد . سطوح بالای مواد معدنی می تواند باعث آسیب فوری مانند سوختگی ریشه شود. استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی می تواند تعادل PH خاک شما را تغییر دهد و باعث تجمع سمی برخی مواد مغذی شود.
  4. استفاده از کود های شیمیایی به سرعت توسط گیاهان و چمن شما جذب می شوند. در حالی که این منجر به نتایج سریع‌ تر و بیشتر می‌شود. فضای سبز ایجاد شده اغلب پایدار نیست.

 

اثرات زیست محیطی

 

هنگامی که کودهای شیمیایی توسط آب باران اشباع می شوند، می توانند از طریق رواناب به مناطقی که به آنها تعلق ندارند منتقل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، استفاده از کود های شیمیایی می تواند آبراه ها و منابع آب زیرزمینی را آلوده کند و به طور بالقوه به حیات وحش یا مردم محلی آسیب برساند. رواناب کودهای آلی می تواند همین کار را انجام دهد اما احتمال انجام آن کمی کمتر است. کود آلی مواد مغذی خود را در مواد دیگر معلق می کند تا زمانی که میکروب های خاک آن را تجزیه کنند، آنها را محکم تر نگه داشته و احتمال رواناب را کاهش می دهد.

نیتروژن موجود در استفاده از کود های شیمیایی گاهی به اکسید نیتروژن تبخیر می شود. دانشمندان ادعا می کنند که این گاز گلخانه ای 300 برابر بدتر از دی اکسید کربن است. در حالی که بیشتر اثرات منفی زیست‌محیطی کودهای شیمیایی ناشی از تولید مواد غذایی تجاری است.

با این حال برای خرید سولفات مس صنعتی می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *