مخلوط بردوفیکس

مخلوط بردوفیکس چیست

بردوفیکس یا به عبارتی مخلوط بردوفیکس، سمی باکتری کش و قارچ کش است که ویژگی های تماسی و حفاظتی از گیاهان را دارد. این قارچ کش برای جلوگیری، کنترل و درمان تعداد زیادی از بیماری هایی که ممکن است برای درختان میوه دار(میوه دانه دار)، درختان میوه با هسته، درختان منطقه های نیمه گرمسیری که خزان دارند، درختان بدون خزان، انواع سبزی و صیفی، گیاهان زینتی و … استفاده می شود. این مخلوط درای PH، 7 است. بردو در حالت سوسپانسیون، بدون این که بافت کریستالی داشته باشد و به شکل توده ای که به هم چسبیده اند به صورت یکنواخت بر روی گیاهان می نشیند.  بر خلاف بردو، ترکیباتی که بافت کریستالی دارند کمتر بر روی گیاهان می نشیند.

مخلوط بردوفیکس

موارد مصرف مخلوط بردوفیکس

این سم جز سم هایی است که در کشاورزی ارگانیک استفاده می شود و هیچ گونه اثر سوء برای محیط زیست و انسان ندارد. مواردی هم که از تجزیه این سم در محیط باقی می ماند کاملاً با محیط سازگار است. این سم برای زنبور عسل بی خطر است و می تواند تمامی حشراتی مانند موریانه، زنجرک و حلزون را دفع کند. یکی از مواردی که می تواند شما را در داشتن یک باغ زیبا و سالم کمک کند این است که بتوانید از این سم به درستی استفاده کنید. قطعا پس از استفاده درست از این سم شما می توانید نتیجه مثبت آن را به طور کامل مشاهده کنید.

 

درختان میوه: پوسیدگی ریشه، لکه سیاه، آتشک، شانکر سیتوسپورایی و طوقه

میوه های هسته دار: انبانک آلو، لکه های آجری بادام، پیچیدگی برگ هلو، شانکر باکتریایی و غربالی

درخت گردو: شانکر، پوسیدگی ریشه، سیتوسپورایی، طوقه، آنتراکنوز و بلایت

درخت مرکبات: بلاست، آنتراکنوز، شانکر باکتریایی، بلاست و گموز

درخت پسته: لکه برگی، سرخشکیدگی شاخه، شانکر، بلایت وگموز

مو: سفیدک سطحی، سفیدک داخلی، سرطان طوقه، پوسیدگی سیاه و خاکستری، آنتراکنوز

کیوی: شانکر خونی، پوسیدگی طوقه، پوسیدگی ریشه، کپک خاکستری، بلایت باکتریایی

سیب زمینی، گوجه فرنگی: لکه موجی، بوته میری، آنتراکنوز، شانکر باکتریایی، سفیدک داخلی و بادزدگی

خیار و کدو: لکه موجی، آنتراکنوز، سفیدک داخلی و بوته میری

پیاز: لکه برگی، سفیدک داخلی و پوسیدگی خاکستری

مخلوط بردوفیکس

خواص شیمیایی و فیزیکی مخلوط بردوفیکس

بردوفیکس مخلوطی است که بعد از پاشیده شدن بر سطح گیاه به دلیل رطوبت موجود و همچنین وجود گازکربنیک کم کم به ترکیبات کمپلکسی تبدیل می شود و دائماً یون مس از خود منتشر می کند. این مخلوط به دلیل بافت یکسان به راحتی بر روی گیاه می نشیند.

ویژگی های دیگر مخلوط بردوفیکس

  • سمیت

این مخلوط به دلیل ترکیب LD۵۰ Oral for rat >۴۰۰۰ mg/ kg یکی از سالم ترین و سازگارترین سموم است.

  • جلوگیری از سرماخوردگی

مخلوط بردوفیکس به این علت که باکتری های ایجاد کننده هسته ابتدایی بلورهای یخ را از بین می برند، خطر سرمازدگی را بسیار کاهش می دهند.

  • دفع کننده حشرات

مخلوط بردوفیکس بی خطر برای زنبور عسل است و این مخلوط دفع کننده حلزون و انواع حشرات مضر است.

  • نحوه اثر مخلوط بردوفیکس

مخلوط بردوفیکس یک سم با چندین نقطه اثر که توانایی آزاد کردن یون های مس را دارد. این مخلوط بعد از این که در دیواره های یک سلول قارچ یا همچنین باکتری جذب شد شروع به آزاد کردن یون های مس می کند. این مخلوط پیوندهای موجود در پروتئین ها را می شکند، عملکرد انزیم ها را مختل می کند و با ایجاد پیوندهای شیمیایی جدید روند رشد سلول را متوقف می کند. بعد از این که فعالیت کامل غشاء سلولی کاهش پیدا می کند سلول از دست می رود و می میرد. این خاصیت مخلوط بردو باعث می شود که هیچ باکتری و یا قارچی نتواند در برابر این مخلوط مقاوم شود.

  • اثر ماندگاری طولانی

این مخلوط به دلیل دانه های زیر و چسبندگی بالا می تواند بعد از بارش های طولانی بر روی گیاه بماند و اثر خود را حفظ کند.

مخلوط بردوفیکس

روش مصرف مخلوط بردوفیکس

1- محلول پاشی

یکی از رایج ترین روش ها برای دفع و کنترل آفات و بیماری ها استفاده از مخلوط بردوفیکس است. این مخلوط بر اساس زمان مصرف باید با دوزهای متفاوتی مصرف شود. در سرتاسر دنیا، گیاهان در زمان رشد با این ترکیب محلول پاشی می شوند. برای تهیه محلول بردو باید به روش زیر عمل کنید.

100 لیتر مخلوط بردو را از ترکیب کردن 1 کیلوگرم از هیدروکسید کلسیم با میزان کمی آب می توان بدست آورد. این مخلوط را داخل سمپاش می ریزیم و آن را را کاملاً مخلوط می کنیم و سپس حجم آن را با آب به مقدار 95 لیتر می رسانیم. بعد از این مرحله مقداری از سولفات مس را در مقدار 5 لیتر آب با دمای ولرم مخلوط می کنیم. سعی کنید این مخلوط را در ظرف پلاستیکی با استیل درست کنید. مخلوط آماده شده را به سمپاش اضافه می کنیم و بعد از دو دقیقه آن را استفاده می کنیم. از ترکیب و مخلوط آن با روغن ولک در محلول پاشی های قبل از بهار و پاییزه استفاده کرد.

مخلوط بردوفیکس

2- خمیر بردو

برای دفع کامل آفات و بیماری ها لازم است که قسمت آسیب دیده بافت با یک شی تیز از گیاه و درخت جدا شود و بافت سالم گیاه با خمیر بردو از افت حفظ شود. خمیر بردو را می توان به محل هایی که هرس شدند نیز زد تا از بیماری و آفت در امان باشد. برای ساخت خمیر بردو ابتدا یک بسته 4 کیلویی بردو با 2 کیلو سولفات مس در 8  لیتر آب حل کرده. در ظرفی جدا 2 کیلو هیدروکسی کلسیم را در 4 لیتر آب حل می کنیم و سپس دو محلول را به یک دیگر اضافه می کنیم تا خمیر بدست آید.

3- محلول در آب

برای دفع کامل آفت علاوه بر محلول پاشی گیاه لازم است که خاک نیز ضد عفونی شود. به همین منظور باید محلولی با ترکیب 10 در هزار از این مخلوط آماده شود و تمامی گیاهان با این مخلوط آبیاری شوند.

4- رنگ آمیزی تنه

با ایجاد مخلوط بردو می توان تنه درخت را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و آفات با قلم مو به این محلول آغشته کرد. این کار بسیار مرسوم است و می تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

برای تهیه مخلوط بردوفیکس از سولفات مس استفاده می شود که می توانید انواع آن را در صفحه قیمت سولفات مس پیدا کنید.

مقدار مصرف مخلوط بردوفیکس

1- استفاده مخلوط بردوفیکس برای درختان باغی

  • انجام عمل سم پاشی پس از این که ٧۰ درصد تمامی برگ های درخت دچار ریزش شد به مقدار ١۰ در 1000 انجام شود.
  • قبل از تورم جوانه با محلول 10 در هزار سم پاشی شود.
  • سم پاشی درخت با محلول 5 در هزار بعد از ریختن گلبرگ ها
  • بعد از تشکیل شدن میوه، سم پاشی درخت به اندازه ۵ در 1000

2- محلول بردو برای سم پاشی انواع صیفی جات(پیاز، سیب زمینی، گوجه و …)

  • انجام عمل ضدعفونی بذر با محلول 10 در 1000
  • ضدعفونی خاک با محلول 10 در هزار
  • سم پاشی بوته در زمان باز شدن برگ های اول با محلول 10 در 1000
  • سم پاشی کردن بوته ای با طول 10 تا 15 سانتی متر با محلول 5 در 1000
  • با دیده شدن آلودگی بهتر است تا زمان برداشت در بازه های زمانی 10 روزه بوته را با محلول 5 در 1000 سم پاشی کنید.

3- مو

  • سم پاشی کردن بعد از برداشت کردن محصول با محلول 10 در هزار
  • سم پاشی کردن قبل از این که جوانه ها متورم شود با محلول 10 در هزار
  • سم پاشی کردن ساقه های 20 سانتی با محلول 5 در هزار
  • سم پاشی کردن بعد از این که غوره ها ایجاد شد  با محلول 5 در هزار
  • سم پاشی کردن در زمان شیرین شدن غوره ها با محلول ۵ در هزار

مخلوط بردوفیکس

نحوه ساخت مخلوط بردوفیکس

برای ساخت استاندارد مخلوط بردوفیکس از ترکیب آهک و سولفات مس استفاده می شود. به منظور ساختن این محلول ابتدا باید 1 کیلوگرم از آهک را در 5 لیتر آب حل کنید. بهتر است این آب سبک و ولرم باشد. مخلوط را از یک الک رد کنید تا تکه های آهک در آن باقی نماند. سپس در 5 لیتر آب، 1 کیلوگرم سولفات مس را حل کنید و این ترکیب را در ظرفی جدا قرار دهید. یک مخزن با محتوای 90 لیتر آب آماده کنید. و سپس مخلوط های دیگر را آرام آرام همراه با هم زدن مخزن اصلی به مخزن اضافه کنید.

از این مخلوط برای سم پاشی کردن در همان روز استفاده کنید. با این مقادیر شما می توانید محلول بردو 10 در 1000 را اماده کنید. در صورت نیاز به مقادیر دیگر شما می توانید با میزان ترکیبات متفاوت این محلول را آماده کنید. این محلول ها به صورت آماده موجود هستند و می توانید برای سم پاشی های خود از این محلول ها آماده استفاده کنید. بردوفیکس یک سم کاملاً سازگار است و می تواند برای انواع درختان و صیفی جاتی که در متن گفته شد استفاده شود.

شما میتوانید برای تهیه سولفات مس می توانید به صفحه خرید سولفات مس صنعتی مراجعه کنید و نوع مناسب خود را تهیه کنید.

سوالات متداول 

  • مهم ترین ویژگی مخلوط بردوفیکس چیست؟
    مخلوط بردوفیکس یک باکتری کش و قارچ کش موثر است در کنترل . درمان بسیاری از بیماری های گیاهان که منشا قارچی دارند موثر است
  • ویژگی های مهم در استفاده از مخلوط بردوفیکس چیست؟
    یکی از مهم ترین ویژگی های مخلوط بردوفیکس سمیت کم این مخلوط است که بسیار مهم است و ویژگی دیگر اثرگذاری طولانی مدت این ماده شیمیایی است که با چسبندگی زیاد به درخت اتری طولانی در کنترل بیماری های قرچی گیاهان دارد
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *