بیماری های قارچی در گیاهان

بیماری های قارچی در گیاهان


گروهی بسیار بزرگ و متنوع از میکروارگانیسم ها قارچ ها هستند. قارچ های گیاهی تهی از کلروفیل هستند و سلول هایی حاوی هسته هایی با پیوند غشایی هستند، سلول های قارچی دیواره های محکمی دارند.
ساختار روینده قارچ ها به این صورت است که بخشی از رشد به سمت هوا و بخش دیگر در داخل بافت ارگانیسم آلوده شده رشد می کنند.
تکثیر قارچ ها به دو روش جنسی و غیر جنسی انجام می شود. قارچ ها از طریق هاگ های متعددی که از خود رها می کنند تکثیر می شوند که از طرق مختلف به گیاه های دیگر منتقل می شوند از جمله باد، آب، خاک، پرندگان و حشراتی که بر روی گیاه می نشینند اشاره کرد.

 

نکته بسیار مهم این است بعد از متوجه شدن آلوده شدن یکی از گیاهان به یکی از انواع بیماری های قارچی حتما باید از بقیه گیاهان در مقابل آلودگی های قارچی محافظت کرد.
از اثرات آلوده شدن گیاهان به قارچ ها می توان به کاهش محصولات، بروز نقص های ظاهری گیاه، تاثیرات منفی روی گل ها و میوه ها و حتی در نهایت مرگ گیاه اشاره کرد.
حدود 8000 نوع بیماری در گیاهان وجود دارد که اکثریت آنها توسط قارچ ها ایجاد می شود، ما شما را با انواع این بیماری های قارچی در گیاهان آشنا می کنیم.

 

 لکه های پوستی قهوه ای (brown patch)

 

این بیماری بر روی علف های چمنی توسط گونه های از قارچ ریزوکتونیا ایجاد می شود.
این بماری بر روی ریشه و تاج چمن بی تاثیر است و فقط به صورت لکه های قهوه ای و زرد رنگ به اشکال نا منظم بر روی چمنزار ظاهر می شود

بیماری های قارچی در گیاهان

بیماری های قارچی در گیاهان

 

لکه های گرد چمن(dollor spot)

 

عامل ایجاد این بیماری بر روی چمن ها قارچی به نام (Sclerotinia homoeocarpa) است و در بخش هایی از چمن لکه های کوچک زرد رنگ ایجاد می کندبیماری های قارچی در گیاهان

 

همانطور که مشاهده می کنید این بیماری های قارچی در گیاهان مخصوصا دو نمونه که مشاهده کردید بسیار به شبیه هستند.

 

شانکر (canker)

 

یکی دیگر از بیماری های قارچی در گیاهان شانکر است. بعضی از قارچ های گیاهان “خوره ی گیاهی” نام دارند که بر روی ریشه ها و پوست گیاهان اثر می گذارد.
این نوع قارچ ها بیشتر بر روی درختانی که چوب فراوان دارند اثر می کنند و موجب آسیب به بخش های چوبی مانند پوست درخت می شود.

سفیدک کرکی (downey mildew)

 

این بیماری معمولا بسیاری از گیاهان را درگیر می کند. این بیماری زمانی مشخص می شود و بخش هایی شبیه به کپک رشد می کنند، این نوع بیماری توان رشد گیاه را کم می کند.

بیماری های قارچی در گیاهان

بیماری های قارچی در گیاهان

 

پژمردگی شقایق (clematis wilt)

 

قارچ (phoma clematidina) ایجاد کننده این نوع بیماری است، زمانی که حشرات بر روی بدنه گیاه زخم ها و بریدگی هایی ایجاد می کنند امکان ورود این قارچ ها را فراهم می کنند.
علامت این نوع بیماری لکه های قهوه ای و سیاه روی گیاهان پیوندی با گل بزرگ می شود.

بیماری های قارچی در گیاهان

بیماری های قارچی در گیاهان

شل شدن ریشه (club root)

 

نوع دیگر بیماری های قارچی در گیاهان که بر روی ریشه گیاه تاثیر می گذارد قارچ (Plasmodiophora brassicae) است که باعث بروز این بیماری در کلم ها، شلغم ها و تربچه ها می شود که موجب می شود ریشه ها بسیار شکننده و سست شوند و رنگ برگ سبز مایل به آبی شود

 

مرگ پاجوش ها

 

قارچ (Pythium) متداول ترین قارچی است که باعث مرگ پاجوش ها و نهال های کوچک می شود، این بیماری روی بذر های گیاه اثر می گذارد و منجر به فاسد شدن آنها می شود و در نتیجه رشد و قدرت گیاه کم می شود

 

لکه های سیاه (black spot)

 

قارچ(Diplocarpon rosae) باعث لکه های سیاه بر روی گل های رز می شود و به تدریج این لکه ها به سمت نوک برگ ها حرکت کرده و باعث ضعیف شدن گیاه می شود، این بیماری معمولا مربوط به مناطق مرطوب می شود.

 

زغالک (ANTHRACNOSE)

 

قارچ های (Colletotrichum) و (Gloeosporium) در مناطق گرم و مرطوب این بیماری را به وجود می آورند.
این بیماری به همه نقاط گیاه به جز ریشه آسیب می رسانند، این بیماری بر روی میوه ها، گل ها، ساقه ها و برگ های گیاه لکه هایی با رنگ های مختلف ایجاد می کنند، این لکه ها به مرور بزرگتر می شوند و موجب مرگ گیاه می شوند.

پوسیدگی تحتانی(BOTTOM ROT)

 

عملکرد این قارچ به این گونه است که ابتدا از برگ های تحتانی گیاه شروع به تخریب می کند تا حرکت به سمت برگ های بالاتر که بیشتر در گیاه خانواده کاهو بروز می کند و عامل اصلی این بیماری قارچی به نام (Rhizoctonia solani) است.

 

یکی از هزاران روش مقابله با بیماری های قارچی استفاده از سولفات مس است که می توان به روش های مختلف از آن استفاده کرد که یکی از آنها مخلوط بردوفیکیس است.

 

می توانید برای مطالعه کامل در مورد کاربرد سولفات مس در صنعت کشاورزی به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *