انواع چسب

چسب ماده ای است که برای اتصال دو یا چند شی به یکدیگر استفاده می شود. میلیون ها نوع کار در جهان وجود دارد که نیاز به چسباندن چیزها به هم دارند. پس جای تعجب نیست که انواع مختلفی از چسب ها در بازار موجود است که به طور خاص برای کاربردهای مناسب طراحی شده اند که مصارف صنعتی متعددی دارند. انواع چسب را می توان با توجه به ترکیب شیمیایی یا طبیعی، شکل فیزیکی یا قابلیت تحمل بار به روش های مختلفی دسته بندی کرد.

انواع چسب

در اینجا می توان انواع مختلف چسب را به دو دسته کلی چسب طبیعی و مصنوعی دسته بندی کرد. این در حالی است که چسب های مصنوعی نیز، به دو گروه اصلی چسب مصنوعی ترموست و ترموپلاست تقسیم می شوند.

چسب طبیعی:

چسب های طبیعی در درجه اول منشا حیوانی یا گیاهی دارند. اگرچه تقاضا برای محصولات طبیعی از اواسط قرن بیستم کاهش یافته است، برخی از آنها همچنان ادامه دارند. در حالت کلی می توان گفت که چسب های طبیعی هزینه کمتری در مقایسه با نوع مصنوعی دارند، اما امروزه بسیاری از چسب های مورد استفاده، مصنوعی هستند.

چسب های مبتنی بر رزین ها و لاستیک های مصنوعی از نظر تطبیق پذیری و عملکرد عالی می باشند. این مواد مصنوعی را می توان در عرضه ثابت و با خواص دائمی یکنواخت تولید کرد. علاوه بر این، امکان تغییر این نوع از چسب ها در شکل های مختلف وجود دارد.

چسب سفید نجاری یا پروتئین کازئین:

واژه چسب حیوانی معمولاً به چسب های تهیه شده از کلاژن پستانداران، پروتئین اصلی پوست، استخوان و ماهیچه محدود می شود. هنگامی که با اسیدها، قلیاها یا آب داغ تولید می شود، کلاژن نامحلول در آن، به آرامی حل می شود.

پروتئین کازئین، به چسب هایی تقسیم می شوند که به طور مستقیم و غیرمستقیم از حیوانات از جمله پستانداران، حشرات و ماهی ها و همچنین فرآورده های شیر به دست می آیند. چسب پروتئین کازئین، شیر بدون چربی است که از طریق رسوب گیری از آن به دست می آید.
چسب های کازئین مخلوط خشک، قبل از استفاده به سادگی با آب مخلوط می شوند. آنها در دمای اتاق استفاده می‌شوند و با از دست دادن آب به بستر چوب و با درجه‌ای از تبدیل شیمیایی پروتئین به مشتق نامحلول‌ تر کلسیم، سفت یا سخت می ‌شوند.

یکی از مواد نگهدارنده کازئین سولفات مس است که تاثیر به سزایی در کاربردی تر کردن کازئین دارد، شما می توانید برای آگاهی از قیمت سولفات مس به صفحه مربوط مراجعه کنید.

ملامین اوره فرمالدئیدMUF :

ملامین در درجه اول ماده پایه انواع چسب را فراهم می کند که به عنوان مثال، به رزین های ملامین فرمالدئید (MF) و ملامین اوره فرمالدئید (MUF) که به گروه رزین های آمینوپلاستیک تعلق دارند. رایج ترین استفاده از رزین های پایه ملامین به عنوان چسب چوب است. علاوه بر این، ملامین را می توان به عنوان یک افزودنی مقاوم در برابر آتش، به عنوان مثال در رنگ، پلاستیک و کاغذ استفاده کرد.

رزین های ملامین اوره فرمالدئید، محصولات پلی تراکمی حاصل از واکنش فرمالدئید با اوره و ملامین هستند. این رزین ها مقاومت بیشتری در برابر آب و هوا دارند. به همین دلیل، برای تولید پنل هایی برای مصارف خارجی و یا در شرایط رطوبت بالا مناسب هستند. این رزین ها، پرکاربردترین چسب ها برای استفاده در مصالح ساختمانی هستند.

چسب مصنوعی ترموست:

پلیمرهای مورد استفاده در چسب های مصنوعی به دو دسته کلی ترموپلاستیک ها و ترموست ها تقسیم می شوند.

انواع چسب

مصنوعی ترموپلاست:

سیستم های ترموست، بر خلاف ترموپلاستیک ها، پیوندهای دائمی، مقاوم در برابر حرارت و نامحلول را تشکیل می دهند که بدون تخریب قابل اصلاح نیستند. چسب های مبتنی بر پلیمرهای ترموست به طور گسترده در صنعت هوافضا استفاده می شود.  ترموست ها شامل فنل فرمالدئید، اوره فرمالدئید، پلی استرهای غیر اشباع، اپوکسی ها و پلی یورتان ها هستند

چسب ترموپلاستیک:

ترموپلاستیک ها چسبندگی قوی و بادوام را در دماهای معمولی ایجاد می کنند و می توان آنها را برای استفاده با حرارت دادن بدون تخریب، نرم کرد. رزین های ترموپلاستیک مورد استفاده در چسب ها شامل نیتروسلولز، پلی وینیل استات، کوپلیمر وینیل استات-اتیلن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی آمیدها، پلی استرها، اکریلیک ها و سیانواکریلیک ها می باشد.

انواع چسب مبتنی بر الاستومر، می توانند به عنوان انواع ترموپلاستیک عمل کنند و به این نکته بستگی دارد که آیا اتصال عرضی برای چسب جهت انجام عملکرد مناسب ضروری است یا خیر. از ویژگی های چسب های الاستومری می توان به مونتاژ سریع، انعطاف پذیری، تنوع، اقتصادی بودن، استحکام بالای لایه برداری، سهولت اصلاح و تطبیق پذیری اشاره کرد.

انواع چسب

انواع چسب مصنوعی ترموست

اوره فرمالدئید UF :

رزین های اوره فرمالدئید (UF) مهم ترین نوع رزین های چسبنده برای تولید پانل های چوبی هستند. آنها با واکنش پذیری بالا و عملکرد خوب خود در تولید و قیمت پایین، دارای محبوبیت بالایی می باشند. اما به دلیل برگشت پذیری پیوند آمینو متیلن و در نتیجه حساسیت به هیدرولیز، مقاومت در برابر آب را ندارند. این نیاز را می توان با وارد کردن اجزای دیگر مانند ملامین به مولکول های رزین UF برطرف کرد.

فنل فرمالدئید PF:

رزین فنل فرمالدئید که رزین فنولیک نیز نامیده می‌شود، از رزین‌های مصنوعی ساخته شده از واکنش فنل با فرمالدئید است. در انواع چسب، فنل فرمالدئید اولین پلیمرهای کاملا مصنوعی بودند که تجاری شدند. فنولیک ها هنوز هم پلیمرهای صنعتی بسیار مهمی هستند، اگرچه امروزه رایج ترین کاربرد آنها در چسب هایی برای اتصال تخته سه لا و سایر محصولات چوبی است.

ملامین فرمالدئید MF:

رزین ملامین فرمالدئید، از یک کلاس در رزین های مصنوعی است که از ترکیب شیمیایی ملامین، به عنوان یک جامد کریستالی مشتق شده از اوره و فرمالدئید به عنوان گاز بسیار واکنش پذیر حاصل از متان، به دست می آید.

این در میان انواع چسب، یک پلیمر پیچیده و بهم پیوسته که به یک رزین شفاف، سخت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی، تبدیل می‌شود. این ماده، در چسب‌ های تخته سه لا و تخته خرده چوب، صفحات رویه چند لایه، ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و پوشش‌ های سطح خودرو استفاده می‌شود.

رزورسینول RF :

چسب رزورسینول، یک چسب با استحکام صنعتی است که معمولاً برای پروژه های چوبی و ساختمانی استفاده می شود. این نوع از چسب، در هر دو شرایط مرطوب و خشک ایمن می ماند و می تواند در دمای بسیار گرم یا سرد مقاومت کند. چسب رزورسینول، یک انتخاب محبوب برای مونتاژ و تعمیر قایق است، زیرا تحت تأثیر آب نمک، آب شیرین و سایر شرایط آبزی، به طور معمول دچار خوردگی نمی شود.

انواع چسب

ایزوسیانات MDI:

ایزوسیانات ها به طور معمول، به عنوان انواع چسب چوب به دو صورت استفاده می شوند.  ابتدا، به عنوان پیش پلیمرهای یورتان که از محصولات واکنش ایزوسیانات-پلیول که اخیراً در صنعت لمینیت چوب استفاده می شود، منشأ می گیرند.

ضمن آن که به عنوان ایزوسیانات که در حال حاضر در صنعت تخته خرده چوب استفاده می شود، کاربرد دارد. نوع ایزوسیانات که برای اتصال محصولات با پایه چوب چند لایه استفاده می شود، چسب امولسیونی مبتنی بر آب  است که با ایزوسیانات مقایسه می شود. علاوه بر این، برای ساخت خرده های تخته فیبر که در تولید تخته چوب دخیل هستند از MDI به عنوان چسب استفاده می کنند.

انواع چسب مصنوعی ترموپلاست

پلی وینیل استات PVA :

پلی وینیل استات، جزء اصلی شیمیایی PVA است که به عنوان یکی از چسب های کاربردی در صنعت استفاده می شود. چسب به دست آمده بو یا بخار خطرناکی ایجاد نمی کند و برای کار در هر محیطی کاملاً ایمن است. علاوه بر چوب، می توان از آن بر روی تخته سه لا، نئوپان و ام دی اف استفاده نمود.

همچنین می تواند همراه با سیلر و پرایمر، به عنوان ماده ای چسبنده و ضد گرد و غبار با کارایی بالا استفاده کرد. PVA زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که گردش هوا خوب بوده و در دمای اتاق، سریع ترین شرایط خشک شدن را فراهم کند. هنگامی که قطعات با گیره به هم متصل می شوند، از این نوع چسب، بهترین و قوی ترین چسبندگی را دریافت خواهند کرد. در حالی که چسبی با استحکام بسیار بالا و سرعت خشک شدن عالی است.

انواع چسب

اپوکسی:

چسب های اپوکسی تا حد زیادی رایج ترین چسب های صنعتی در انواع چسب هستند. ضمن آنکه می توان گفت، آنها همه کاره ترین چسب های ساختاری در بازار محسوب می شوند. محبوبیت چسب اپوکسی به دلیل چقرمگی بسیار زیاد محصول پخته شده و توانایی باورنکردنی آنها در چسبیدن به طیف وسیعی از مواد است. سیستم های چسب رزین اپوکسی، به راحتی قابل تغییر هستند تا نیازهای منحصر به فرد هر پروژه را برآورده سازند. این تنوع باعث می شود تا یکی از کاربردی ترین انواع چسب در صنعت باشند.

پلی اورتان:

چسب های پلی اورتان که به عنوان چسب های PU نیز شناخته می شوند، چسب هایی هستند که برای سازه های با استحکام بالاتر استفاده می شوند و می توانند هم به عنوان چسب های غیر الاستیک و هم به عنوان چسب های الاستیک دائمی مورد استفاده قرار گیرند. آنها بر پایه پلیمرها بوده، اما اغلب حاوی اجزای دیگری مانند افزودنی های مختلف هستند که می تواند کارآیی بالایی را برای آن ها در میان انواع چسب، ایجاد کند.

انواع چسب

حال برای تهیه سولفات مس می توانید به صفحه سولفات مس صنعتی مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *