اصلاح بذرها

بذرها اولین پیوند بین بشریت و تولید گیاه بودند، زیرا انسان های ماقبل تاریخ، آن‌ها را برای تولید غذای خود مهم می‌دانستند. علاوه بر این، انسان متوجه شد که بذرها قدرت جوانه زدن و ایجاد یک گیاه جدید را دارند. از آن زمان، آن‌ها به عنوان منبع کربوهیدرات ها، پروتئین ها و ویتامین ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به توسعه تمدن‌ها کمک می‌کنند.

اصلاح بذرها

انواع مختلف بذر

با انتخاب انواع بذر، می توانید به حفظ تنوع زیستی کمک کنید. بذرها جزء ضروری گیاهان هستند. در آنها احتمال وجود مواد ژنتیکی، برای ایجاد یک نسل جدید گیاه قرار دارد. همچنین، آنها برای کشاورزان و باغبان‌ها نیز مهم هستند، زیرا بسیار ارزان تر از یک نهال هستند. باید بدانید که این بذرها به چند گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

  • بذرهای خوراکی
  • بذرهای گل
  • بذرهای میوه
  • بذرهای سبزیجات
  • بذرهای هیبریدی
  • بذرهای تراریخته
  • بذر طبیعی یا استاندارد

انتخاب نوع بذر می تواند کاری دلهره آور به نظر برسد، زیرا انتخاب های زیادی وجود دارد. یکی از انتخاب‌هایی که هر باغبان باید انجام دهد، انتخاب بین گونه های بذر تراریخته، هیبریدی یا طبیعی است.

اصلاح بذرها

بذر طبیعی یا استاندارد

بذر طبیعی یا استاندارد؛ به این معنی است که گل ها توسط زنبورها، پروانه ها، پرندگان، خفاش ها و حتی باد یا باران بارور می شوند. بذری که تشکیل می شود، سال بعد همان گیاه را تولید می کند. برخی از گیاهان OP خود گرده افشان هستند. این بدان معناست که ساختار گل اجازه لقاح را قبل از باز شدن می دهد. از آنجایی که هیچ محدودیتی در جریان گرده وجود ندارد، گیاهان گرده افشانی باز از نظر ژنتیکی مختلف هستند که این می‌تواند باعث ایجاد تنوع بیشتری در گیاهان شود.

اصلاح بذرها

بذر تراریخته (GMO)

بذرهای اصلاح شده ژنتیکی (GM) گامی مهم در تولید محصولات کشاورزی هستند. دانه های تراریخته بذرهایی هستند که برای داشتن ویژگی های خاصی مانند مقاومت در برابر علف کش ها یا در برابر آفات اصلاح شده اند. این بذرها، بذر های اصلاح شده ژنتیکی هستند که با اصلاح ژنتیکی DNA یک بذر تولید می شوند.

این فرآیند همچنین به عنوان فناوری مهندسی ژنتیکی (GE) یا به طور کلی به عنوان موجودات اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) شناخته می شود. اصلاح DNA دانه را می توان به روش های مختلفی من جمله از طریق تغییر ژن انجام داد.
یکی از استفاده های سولفات مس صنعتی در صنعت کشاورزی استفاده برای اصلاح بذر های گیاهان است تا بذر سالم تر و در نتیجه محصول بهتری داشته باشیم.

اصلاح بذرها

بذر هیبرید

سال های بسیاری است که کشاورزان برای این که بتوانند کیفیت محصولات خود را بهبود بخشند، از انواع بذر استفاده می کنند. هیبریداسیون، باعث بهبود بیشتر محصولات غذایی و گل شد. بذر هیبرید معمولاً مولدتر و نیرومندتر از OP  و ارثی هستند.  هیبریداسیون یک روش کنترل شده گرده افشانی است که در آن گرده دو گونه با مداخله انسان با یک دیگر ترکیب می‌شوند. در این روش، تلاقی تصادفی بذرها می تواند اتفاق بیفتد.

اما نکته قابل ذکر این است که بذر تولید شده از طریق گردافشانی با توجه به علم ژنتیک، پایداری ندارند و برای سال های طولانی نمی توان از آن ها استفاده و ذخیره سازی کرد. این نوع گیاهان، مقاومت و قدرت بالایی ندارند و باغبانان را مجبور می کنند که هر سال اقدام به خرید بذر کنند. اما اگر بذرهای هیبریدی به درستی انتخاب شوند و رشد کنند، می توان بذر را برای سال های طولانی ذخیره و آن ها را به بذر گرده افشانی باز تبدیل کرد.

اصلاح بذرها

تفاوت بذر هیبرید و تراریخته

برای اکثر محصولات کشاورزی مانند ذرت، چغندر قند و هم چنین، به عنوان خوراک دام می توان از بذرهای GMO استفاده کرد. بذرهای GMO فقط در دسترس کشاورزان هستند البته افراد معمولی می توانند محصولات بذرهای GMO را خریداری کنند. گل‌فروشان از بذر‌های GMO برای پرورش گل‌ها استفاده می‌ کنند. علاوه بر این، بسیاری از غذاهای فرآوری شده‌ای که می‌خوریم حاوی محصولات گیاهی GMO هستند.

گوشت و محصولات لبنی که ما مصرف می‌کنیم ممکن است از حیواناتی باشد که با غلات GMO تغذیه شده‌اند. اما بذرهای هیبریدی از طریق گرده افشانی کشت می شوند. آنها را می توان به دو روش مختلف پرورش داد: به عنوان بذرهای هیبرید یا به عنوان بذرهای گرده افشانی باز.  بذرهای هیبریدی برای ایجاد یک صنعت کشاورزی قوی‌تر، سازگارتر و قابل اعتمادتر توسعه یافتند. آنها بذرهای فوق العاده‌ای هستند که نسبت به بذرهای دیگر محصول بیشتری تولید می کنند و در برابر بیماری ها و آفات مقاوم تر هستند.

سوالات متداول

  • در کل چندین نوع مختلف بذر وجود دارد؟
    به طور کلی بذر ها به 3 دسته کلی تقسیم می شوند که شامل بذر های طبیعی، بذر های هیبریدی و بذر های تراریخته هستند.
  • فروش سولفات مس چه اهمیتی در تصحیح بذر ها دارد؟
    سولفات مس یکی از موادی است که در تصحیح بذر ها کاربرد فراوانی دارد و همیشه قیمت آن برای شرکت های تصحیح بذر اهمیت دارد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *